PlusGalerierecensie

Andrew Gilbert in Ter Haaf Projects: oorlogen, veldslagen en oploskoffie

Beeldend kunstenaar Andrew Gilbert (1980) zag als kind de oorlogsfilm Zulu. Hij hield er een obsessie met oorlog en veldslagen aan over, zoals ook te zien is op zijn expositie in Ter Haaf Projects.

Kees Keijer
Andrew Gilbert: Nolde enjoys an Instant Coffee while painting Trophies of the Savages (1914). Beeld  Andrew Gilbert
Andrew Gilbert: Nolde enjoys an Instant Coffee while painting Trophies of the Savages (1914).Beeld Andrew Gilbert

Andrew Gilberts tentoonstellingen hebben vaak lange titels en de nieuwe tentoonstelling bij Ten Haaf Projects is daarop geen uitzondering: Saint Andrew’s vision of Frog Bats and Lancer charges – Ulundi 1879, Balaclava 1854, Omdurman 1898. “Ik maak nu zelfs wel eens persiflages op mijn eigen titels, het is inderdaad een beetje absurd.”

De veldslagen in de titel komen ook voorbij in de werken op papier. Gilbert maakte vaak installaties met levensgrote soldaten. Maar de laatste tijd heeft hij meer geschilderd en getekend. Hij gaat op zijn knieën op de grond zitten. “Zo schilder ik, twaalf uur per dag. Dat is niet echt goed voor je rug, dus grote beelden kon ik nu echt niet meer maken.”

Frank Rijkaard

Gilbert, afkomstig uit Edinburgh en sinds twaalf jaar woonachtig in Berlijn, is een spraakwaterval. Vraag hem naar de achtergrond van zijn werk en hij vertelt over allerlei veldslagen en oorlogen. En hoe oude oorlogscampagnes naadloos aansluiten bij de recente geschiedenis. Hoe de Zulu-oorlog uit 1879 te maken heeft met het terugtrekken van de Amerikanen in Afghanistan. En hoe dat allemaal weer verband houdt met de drie heksen uit Macbeth. In de expositie in Ter Haaf Projects hangt overigens ook een tekening over een andere veldslag, de achtste finale van het WK tussen Duitsland en Nederland in 1990, met hoofdrolspelers Frank Rijkaard en Rudi Völler.

“Mijn obsessie met oorlog begon als kind na het zien van de film Zulu uit 1964, met Michael Caine,” aldus Gilbert. “Die film gaat over de Slag bij Rorke’s Drift tussen de Britten en de Zulu’s. Als kind vergeleek ik de Zulu-oorlog met de Jacobitische opstand in Schotland: een aanvallend ‘primitief’ leger tegenover linies rode jassen met superieure wapens.”

Het geromantiseerde beeld in de film ging hij parodiëren in zijn werk. Gilbert studeerde primitivisme en moderne kunst aan de universiteit en zag hoe westerse kunstenaars ‘wilde’ kunst omarmden.

Preitelefoon

Gilbert presenteert ook regelmatig producten van een van zijn denkbeeldige bedrijven. Zoals potten oploskoffie. “Sinds twaalf jaar drink ik geen alcohol meer, maar wel tien koppen koffie per dag. Sommige mensen eten hallucinerende kikkers, ik drink oploskoffie.” Gilbert is overigens ook de uitvinder van de preitelefoon. Die bestaat uit een stronk prei, waar een telefoon aan vastzit.

Gilbert is gefascineerd door de Duitse schilders Ernst Ludwig Kirchner en Emil Nolde. Een van de schilderijen in de tentoonstelling is gebaseerd op een doek van Nolde. Gilbert voegde zijn eigen hand met penseel toe, alsof hij de maker is. “Nolde ging naar Polynesië en schilderde daar gesnelde koppen. Maar in diezelfde tijd hakten Duitsers koppen van Namibiërs af om ze te laten opmeten in Berlijn. Dus dan moet je je afvragen: wie is hier primitief en wie is beschaafd? Daar gaat het over. En over oploskoffie.”

Saint Andrew’s vision of Frog Bats and Lancer charges – Ulundi 1879, Balaclava 1854, Omdurman 1898

Andrew Gilbert
Waar Ten Haaf Projects, Recht Boomssloot 63
Te zien t/m 25/6

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden