Plus

Analoog en digitaal perfect in evenwicht bij Klangstof

Op Godspeed to the Freaks, het derde album van Klangstof, is de Nederlandse band weer in topvorm. De muziek klinkt behalve ruimtelijk vooral ook melancholiek, een enkele keer tegen het zwaarmoedige aan.

Peter van Brummelen
null Beeld

Het zal op een van de kleinere podia zijn geweest, maar Klangstof stond in 2017 toch maar mooi als eerste Nederlandse band op Coachella, het megafestival in de Californische woestijn. Het was de tijd dat de Amsterdamse groep onder contract stond bij een Amerikaanse platenmaatschappij en alle tekenen leken te wijzen op een glanzende internationale carrière.

Het liep door uiteenlopende omstandigheden allemaal wat anders, maar Klangstof is er nog steeds, in topvorm ook nog eens, leert Godspeed to the Freaks. Op dit derde album van de groep, die hier toegankelijker klinkt dan voorheen, klinkt zowel gitaarmuziek als synthpop. Dat zijn normaal gesproken heel verschillende werelden, maar op Godspeed houden analoog en digitaal elkaar perfect in evenwicht.

De muziek klinkt behalve ruimtelijk vooral ook melancholiek, een enkele keer tegen het zwaarmoedige aan. Het is aantrekkelijk die sfeer toe te schrijven aan de Scandinavische achtergrond van zanger en leider Koen van de Wardt, die zijn jeugd in Noorwegen doorbracht, maar hier in Nederland waait het ook wel eens natuurlijk. Zeker op Vlieland, waar Godspeed deels tot stand kwam.

Heel mooi: het door Van de Wardt in samenwerking met Someone (de Nederlands-Britse Tessa Rose Jackson) gezongen How I Feel.

Pop

Klangstof
Godspeed to the Freaks
(Velveteen)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden