Amsterdamse regisseur Vincent Tilanus virtueel naar Cannes

De korte fictiefilm Marlon Brando van de Amsterdamse regisseur Vincent Tilanus is geselecteerd voor de Semaine de la Critique, de oudste nevensectie van het Festival van Cannes.

Still uit ‘Marlon Brando’.Beeld Eva Heinsbroek

“Het is een droom die uitkomt,” aldus regisseur Vincent Tilanus (26). “Het is een kleine, persoonlijke film, gemaakt met een kleine crew. Iedereen heeft voor niets meegewerkt, omdat ze in het project geloofden. We bivakkeerden tijdens de draaiperiode bij mijn ouders. Het is echt een passieproject. Je hoopt natuurlijk dat mensen het leuk vinden, maar dat het zo’n erkenning krijgt; dat onze film op zo’n wereldpodium terechtkomt, dat is echt bizar.”

De korte fictiefilm Marlon Brando van de Amsterdamse regisseur Vincent Tilanus is geselecteerd voor Semaine de la Critique, de oudste nevensectie van het Festival van Cannes, die eerder filmtalenten als Jacques Audiard, Alejandro González Iñarritu, Ken Loach, François Ozon en Wong Kar Wai in de spotlight zette. Marlon Brando, de eerste film die Tilanus maakte nadat hij in 2018 afstudeerde aan de filmacademie, vertelt het verhaal van de zeventienjarige Cas en Naomi, beiden gay, in de aanloop naar hun eindexamen. Ze doen alles samen, maar hun beider toekomstplannen drijven een wig in de vriendschap.

“Toen we een mail kregen dat we geselecteerd waren, was het nog het plan dat het festival in juli zou plaatsvinden,” zegt Tilanus in een telefonische reactie. “Nu staan er evenementen gepland in oktober, afhankelijk van de dan geldende restricties deels online, deels in bioscopen. Er is sprake van een alternatief festival in Parijs en een tour door Frankrijk. We hopen daar binnenkort meer over te horen. Het is jammer dat we nu niet met z’n allen onder een palmboom staan voor de première, maar er blijft gelukkig genoeg over. De erkenning natuurlijk, er waren iets van 1200 inzendingen, dus deze selectie is niet niks. En ik mag meedoen aan Next Step, een workshop voor speelfilmdebuten.”

Verwaterende vriendschappen

Marlon Brando is een heel persoonlijke film; Tilanus baseerde het scenario op enkele vriendschappen die hij zelf heeft gehad. “Ik wilde iets maken over de pijn en de schoonheid van het verwateren van vriendschappen. Ik heb de film kunnen opnemen op de plekken waar ik ben opgegroeid in Nijmegen: we hebben gedraaid op mijn oude middelbare school met mijn oude docenten, en op de slaapkamers van de mensen op wie het script is gebaseerd. Ik hoop dat dat ervoor heeft gezorgd dat de film authentiek aanvoelt.”

Tilanus hoopt dat de selectie voor Cannes zijn film een vliegende start geeft. “We hebben Marlon Brando ook ingezonden naar het Nederlands Film Festival. En we hopen dat het stempeltje ervoor zorgt dat we na het festivaltraject nog veel meer mensen kunnen bereiken als we de film online beschikbaar maken. Het is een heel lokale Nederlandse film die nu een wereldpodium krijgt. Je hoort vaak de afgrijselijke zin ‘ik vond het best goed voor een Nederlandse film’ maar ik kijk vaak mijn ogen uit bij wat mijn Nederlandse collega’s maken. Ik zou het cool vinden als mensen zien hoeveel talent er hier is, zowel voor als achter de camera.”

Hij zou met dezelfde crew in de toekomst ook graag een speelfilm maken, maar eerst ontwikkelt hij met Eva Verweij en Loes Komen, die ook Marlon Brando hebben geproduceerd, een aflevering in de televisiereeks De Straat voor BNNVARA. “Over een paar weken is de volgende deadline voor het script. Daar zijn we nu eerst hard mee bezig.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden