Amsterdamse festivalgangers trappen niet in Duits trucje

De organisatie van het Holi festival gaat zijn strategie aanpassen. Het feest wordt in 40 landen op dezelfde manier georganiseerd, maar in Nederland slaat het concept niet aan: Amsterdammers zijn verwende festivalgangers.

Holi Festival 2014 in het ArenaparkBeeld Pieter Dammen

De Duitse organisatoren van het Holi Festival, dat zaterdag zesduizend mensen naar het Arenapark trok, beseffen dat ze het anders moeten aanpakken in Nederland. De mannen wisten een commercieel succes te maken van een van origine Indiaas feest, maar in Nederland is het nog geen kaskraker.

De wereldwijde uitbreiding van het feest verloopt rap. De Duitse variant van het Holi festival vindt inmiddels in 40 landen plaats. Maar wie met zoveel snelheid een concept uitbouwt, heeft weinig tijd om naar 'details' te kijken. En daar kom je bij de gemiddelde Amsterdamse festivalganger niet mee weg.

Het Arenapark oogde eind juni enigszins troosteloos, tijdens de tweede editie van het Holi festival. Uitzicht op de Prénatal, bratwursten in plaats van naanbrood en zakjes kleurenpoeder voor twee euro per stuk.

Trucje
'Deze jongens zijn de Duitse taferelen gewend en daar valt niet gek veel te beleven,' zegt Elwin Stevelink, de Nederlandse directeur van het Holi Festival. Twee maanden geleden betrokken de eigenaren hem bij de organisatie, om de boel in Nederland glad te trekken.

'Ik heb de jongens geprobeerd uit te leggen dat dit echt niet kan. Hoe? Door ze te laten zien waartegen ze het allemaal moeten opnemen hier in de stad. Nederland is wat dat betreft een moeilijke markt, met veel concurrentie.'

'Het trucje dat de organisatie in 40 landen uithaalt, werkt hier niet. Amsterdammers willen meer,' zegt Stevelink. 'Zowel qua artiesten, als aankleding, eten en sfeer.' De organisatie gaat het programma specifiek afstemmen op de Nederlandse eisen, volgens Stevelink. 'Wij zien ook wel dat het veel beter kan.'

Episch
Het kleurenpoeder, de spil van het hele feest waar iedereen op vaste tijden mee moet gooien, blijft gewoon twee euro per zakje. 'We zijn uiteindelijk wel een commercieel bedrijf dat winst moet maken.'

Stevelink was kort geleden in Londen, waar het Holi festival ook plaatsvond. 'Dat voldeed aan dezelfde standaarden als het feest in Amsterdam, met als groot verschil dat daar 40.000 mensen staan los te gaan. Zo'n formaat maakt een feest al snel episch.'

Binnenkort doet het festival ook Utrecht aan, dit keer met iets meer Indiase invloeden. Althans, dat is de bedoeling. De organisatie heeft in elk geval tuktuks gevonden, die heen en weer rijden tussen het station en de festivallocatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden