Plus

Amsterdams modelabel Maison the Faux schudt LA wakker

Modelabel Maison the Faux schudde de Fashion Week in Los Angeles wakker met een hilarische performance, waarbij ze de glamour van de rode loper op de hak namen.

Love BaileyBeeld Maison the Faux

Zaterdagavond om half tien Amerikaanse tijd was het zover: the Premiere, een performance opgezet als rodeloperevent, met twintig modellen en zeven performers. De opkomst was gigantisch, laat Tessa de Boer, een van de breinen achter Maison the Faux, telefonisch weten. Zo'n zevenhonderd man. "LA is een nieuwe plek voor ons, dus we waren best een beetje huiverig."

De samenwerking met Maavven, een lokaal talentagency voor fotografen, regisseurs en kunstenaars, en met choreograaf Nina McNeely (ze werkt onder meer voor Rihanna en Fergie) wierp echter zijn vruchten af.

"Zij hebben zo'n goed netwerk, en dan staan dus ineens FKA Twigs en Adam Lambert in het publiek, en is Christina Aguilera op je afterparty."

Bombarie
Modelabel Maison the Faux is onderdeel van een creatieve studio. Zo werken Joris Suk (30) en Tessa de Boer (27) momenteel eveneens aan de vormgeving van zes kamers in Hotel The Exchange in Amsterdam en aan kostuums voor het Noord Nederlands Toneel.

Hun collecties, twee per jaar, toonden ze met veel waanzinnige bombarie de afgelopen jaren op de modeweken in Amsterdam, Parijs en de laatste drie keer in New York, en vooral dat laatste heeft volgens De Boer veel opgeleverd. "Na de eerste show hadden we er meteen een paar duizend volgers bij op sociale media. We hebben er nu ook twee verkooppunten: 3NY en ODD92."

Door een paar keer op dezelfde plek te concentreren beginnen evenwel vaste patronen te ontstaan, en daar is het duo huiverig voor. "Bovendien pasten onze ideeën voor de nieuwe collectie beter bij Los Angeles."

"De organisatie van de modeweek is er hongerig naar ontwerpers die een ander geluid laten horen. Even wat anders dan de gebruikelijke glanzende sprookjes- en galajurken, want de LA Fashion Week is behoorlijk tacky."

Doorgedraaide stalker
Een populaire showlocatie is NeueHouse, een gedeelde werkplaats voor creatieven in Noord-Hollywood. Suk en De Boer gebruikten het parkeerterrein erachter. What makes the real, FAUX and the faux, REAL?, was de vraag die ze zichzelf stelden in de stad waar het spektakel rondom de rode loper belangrijker is dan het event zelf.

Tijdens hun dertig minuten durende performance werd de loper bevolkt door gestoorde celebs - 'een ging er straalbezopen op haar plaat' - hysterische stylisten, paparazzi en fans; allen persoonlijkheden gecast via Instagram, zoals Love Bailey.

De Boer: "Een performanceartieste, vrijwel altijd in het rood gekleed en trots op haar 'shenis' oftewel penis. Ze woont op de Savage Ranch, iets buiten LA. Love kwam op en werd aangevallen door een 'doorgedraaide stalker' die vervolgens werd afgevoerd door een 'bodyguard'."

"Een heksenketel was het, er gebeurde zoveel, maar halverwege viel alles even stil toen zanger en kunstenaar Dorian Wood optrad met zijn versie van Sia's Chandelier."

Het duo liet zich inspireren door ongemakke­lijke rodelopermomenten, zoals het interview van de Amerikaanse entertainmentzender E! met Jim Carrey een half jaar geleden bij een Harper's Bazaarfeestje in New York. E! wilde weten wat Carrey aan had. De acteur vond dat een waardeloze vraag en begon om de interviewster heen te draaien, die zich geen raad wist met de situatie.

De kleren van de najaar-winter '18 'Human­wear'-collectie gingen over de vreemde verhouding die je als ontwerper met de kleren hebt, omdat veel stukken alleen maar worden uitgeleend en nooit de winkel halen.

Veel looks bevatten ingebouwde klemmen, waarmee stilisten de maat snel kunnen aanpassen aan het figuur van elke celeb. De collectie was, net als altijd, geïnspireerd op een aantal archetypische kledingstukken, dit keer waren dat herenmantels en krijtstreeppakken. Het morfen van twee kledingstukken tot één - multifunctioneel was ook een thema - zoals een boxershort vastgemaakt aan een denimbroek.

In Nederland verkoopt Maison the Faux alleen via de eigen webshop. Die loopt volgens De Boer 'best goed'. Daarnaast hebben ze een aantal ­vaste maatklanten. "Winkels blijft lastig, er is wel interesse, maar alleen in consignatie (geen inkoop, alleen geld bij verkoop). Maar als klein bedrijf kun je dat risico eigenlijk niet ook nog dragen."

Stoom afblazen
Joris Suk en Tessa de Boer zaten bij elkaar in de klas op ArtEZ in Arnhem en hadden meteen 'een soort gekke broer-zusverhouding'. "We zijn yin en yang, we hebben dezelfde visie, idealen en grootse internationale ambities. Onze sterke punten liggen wel op andere vlakken. Zo zit Jor meer op de kleding en ik meer op de set en de ruimtelijke vormgeving."

Maken ze alle kleren nog zelf? "Oh God no! Daar moet ik echt niet aan denken. We werken met diverse coupeuses en met studio Ryn in Arnhem, dat is het atelier van Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer. Slechts enkele stuks maken we zelf."

Komen ze nog terug, of vinden ze het wel goed zo, daar tussen de palmbomen? "Dat is lastig, ons bedrijf is gevestigd in Amsterdam, we reizen veel op en neer, steeds meer, maar dat werkt voor nu heel goed."

De Boer vloog drie dagen na de show alweer terug, Suk ging stoom afblazen in Mexico. Maar eerst hadden ze nog een afspraak met een belangrijke winkel. "Welke, dat laat ik graag nog even in het midden om het noodlot niet te tarten."

Fiona Hering werkt voor Vogue Nederland.

Tessa de Boer van Maison the Faux: 'Onze ideeën voor de nieuwe collectie pasten beter bij LA.'Beeld Maison the Faux
Beeld Maison the Faux
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden