PlusNieuws

Amsterdams mediabedrijf strikte Idris Elba: ‘Hij krijgt duizend verzoeken per jaar, tegen ons zei hij ja’

Voor hun allereerste project, Human Playground, strikten ze een Hollywoodster én scoorden ze een hit op Netflix. Het jaar van producenten Isidoor Roebers (31) en Lea Fels (37) van het Amsterdamse mediabedrijf Scenery kan niet meer stuk. ‘Met knikkende knieën zaten we op het hoofdkantoor van Netflix.’

Hanneke van Houwelingen
Acteur Idris Elba. Beeld Nathan Congleton/NBC via Getty I
Acteur Idris Elba.Beeld Nathan Congleton/NBC via Getty I

Wie goed kijkt, ziet de champagnevlek nog op de grond van het Amsterdamse kantoorpand. Vlak na de lancering van hun documentaireserie Human Playground op Netflix kregen Isidoor Roebers en Lea Fels een picknickmand met bubbels opgestuurd van de streamingsdienst. Voor het eerst is er op Netflix, en dus in 193 landen, een documentaireserie te zien die door Nederlanders is geproduceerd. Ten overstaan van een groep opgewonden collega’s ontkurkte Roebers de fles met een sabel.

“Het blijft een onwerkelijk idee,” zegt Roebers nu, twee maanden later. “Dat ik Netflix aanzet en onze eigen serie voorbij zie komen. Uit alle hoeken van de wereld komen lovende recensies. Uit Ecuador, Kirgizië, Amerika.”

Samen met Lea Fels staat hij aan het roer van Scenery, een klein Amsterdams mediabedrijf met een groots plan: Hollywood veroveren. En dat lijkt niet eens zo’n gek idee, gezien het succes van Human Playground. In deze zesdelige docuserie maakt de kijker kennis met de bijzonderste vormen van sport en spel in 24 landen, waarbij deelnemers meer dan eens hun pijngrens doorbreken. Neem de Amerikaanse Amy die de zwaarste marathon van de wereld aflegde op haar kunstbeen: 254 kilometer, in zes dagen door het mulle zand van de Sahara. De kijkers – die in veel gevallen blij zullen zijn dat ze met een fleecedekentje op de bank hangen – worden getrakteerd op beeldschone dronebeelden.

Gearresteerd

Klein zijsprongetje: tijdens het maken van een paar spontane, maar illegale dronebeelden van het straatleven in Japan werd de filmcrew gearresteerd. De Japanse agenten waren echter zo verbaasd over de lengte van de Nederlanders – Roebers is met zijn 1,95 meter de op een na kleinste – dat ze na een selfie weer werden vrijgelaten.

Roebers zou een avond kunnen vullen met anekdotes als deze. Vier jaar geleden kwam hij in contact met Hannelore Vandenbussche, een fotograaf die werkte aan een boek over unieke en soms eeuwenoude sporttradities wereldwijd. Ze wilde meer: een serie waarin de deelnemers zélf hun verhaal kunnen vertellen. De jonge producent was direct enthousiast, maar wist ook: een goed idee landt niet automatisch op Netflix. Daar is ten minste één Hollywoodster voor nodig die de voice-over inspreekt.

James Bond

Via producent Banijay kwam Roebers in contact met het management van de Britse acteur Idris Elba. “Die man krijgt duizend verzoeken per jaar, opent niet eens zijn e-mail, maar na het zien van een proefaflevering wilde zijn manager deze documentaire wel in overweging nemen. Het bleef een maand stil. En toen kregen we een telefoontje: “He doesn’t like it, he loves it!

Maar zelfs met zo’n wereldster aan zijn zijde moest het schaakspel nog beginnen. Netflix wilde zeker weten dat Elba akkoord was. Er was bovendien een miljoeneninvestering nodig en voor het fotoboek moest een businessplan worden opgesteld. “We zaten met knikkende knieën op het hoofdkantoor van Netflix, op Sunset Boulevard in Los Angeles. Maar er kwam groen licht.”

Het werd het eerste project van Roebers en Fels samen. Ze leerden elkaar veertien jaar geleden kennen op de filmacademie. Roebers was indertijd 17 jaar, verprutste zijn toelatingsgesprek, maar kreeg dankzij Fels een tweede kans. Zij zat in een studentencommissie die docenten adviseerde over de toelating, en plukte zijn foto van de stapel afvallers. Ze was enthousiast geworden van zijn plannen. In tegenstelling tot veel studenten wilde Roebers zich niet enkel richten op de Nederlandse filmmarkt of arthouse. Hij wilde naar Hollywood, kaskrakers maken.

Lovende reacties

Na hun eerste Netflixhit, dit najaar, volgde al snel een tweede succes: een documentaire op Amazon Prime met Ruud Gullit, die een fascinatie voor het oude Egypte blijkt te hebben. De makers huurden vlak bij Caïro een hele piramide af – ‘met een voetballegende gaan veel deuren open’ –, bezochten graftombes en stegen met hem op in een luchtballon.

Veel tijd om bij de lovende reacties stil te staan is er niet. Het duo is alweer met tig andere internationale projecten bezig. Een van de nieuwste documentaires die eraan komt, gaat over een balletgezelschap dat sterballerina Igone de Jongh afgelopen jaar in Den Haag oprichtte voor gevluchte Oekraïense dansers. Deze groep trekt nu door Europa met een bijzondere dansvoorstelling, Giselle.

Producenten Isidoor Roebers en Lea Fels van mediabedrijf Scenery gingen met knikkende knieën naar het hoofdkantoor van Netflix.   Beeld Privé
Producenten Isidoor Roebers en Lea Fels van mediabedrijf Scenery gingen met knikkende knieën naar het hoofdkantoor van Netflix.Beeld Privé

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden