'Amsterdam The Musical' wordt een ode aan de vunzigheid

'Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat,' zong Danny de Munk in een ode aan de stad. 'En zo is het,' zeggen Freddie Loe en Hanna Hettasch. Zij schreven 'Amsterdam The Musical', een ode aan een stad vol 'schoonheid, verderf en vunzigheid'.

Beeld ANP

Hettasch en Loe begonnen in januari het Amsterdam Productiehuis, waarmee ze buurtgerichte projecten organiseren zoals een kunst- en cultuurmarkt in Holendrecht. Nu dus een musical, met als thema tolerantie en vrijheid. 'We moeten ons niet te veel bezighouden met regeltjes en proberen de stad te veranderen,' zegt Hettasch.

Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, vindt de stad 'vies, vuig en te vol'. Maar de eigenaren van het Amsterdam Productiehuis vinden juist dat de stad smoezelig mag zijn en 'moet stinken naar het zweet der verdorvenen'. 'Dat maakt Amsterdam tot een wereldstad,' zegt Loe.

In de musical wordt Amsterdam neergezet als een vrouwelijk personage. 'Ze wordt aangetast in haar vrijheid door mensen en gebeurtenissen, zoals de moord op Theo van Gogh, die de stad dreigen te veranderen. Haar tegenspeler, het Mirakel van Amsterdam (een wonder uit 1345 waarbij een zieke man een hostie uitbraakte die daarna boven het vuur bleef zweven), neemt haar bij de hand en laat tijdens een tocht door de geschiedenis zien waar de stad haar kracht aan ontleent,' zegt Hettasch. 'Daar horen ook de minder fraaie aspecten bij.'

Een producent hebben de twee schrijvers nog niet gevonden, maar over wie de hoofdrol moet vervullen, zijn ze het al eens. Loe: 'Wij denken aan iemand als Ellen ten Damme. Zij is stoer en vrouwelijk tegelijk. Ze is mooi, maar niet te mooi, net als Amsterdam.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden