Amsterdam krijgt eerste pop-up Virtual Reality-bioscoop

Reclamebureau &samhoud media brengt de technologie virtual reality op zaterdag 31 oktober iets dichterbij, met de eerste Virtual Reality pop-upbioscoop van Amsterdam.

In de Virtual Reality pop-upbioscoop kunnen geïnteresseerden met bril en al middenin een film staan en kennis maken met het concept. 'Het is voor het eerst in Nederland dat we op zo'n grote schaal Virtual Reality gaan toepassen', zegt eigenaar Jip Samhoud. 'Over de Verenigde Staten durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar hier in Nederland zijn we zeker de eersten met een dergelijk evenement.'

Vijftien miljoen devices
En zo'n kennismaking kan geen kwaad, want Samhoud ziet Virtual Reality, waarvoor hij met zijn bedrijf al apps ontwikkelt, steeds verder groeien. 'Ik spreek in Silicon Valley regelmatig met partijen die fan zijn van de technologie en van ons werk. Met de kerst komen bedrijven als Samsung, HTC en PlayStation met brillen voor de consument. Voor komend jaar is voorspeld dat er wereldwijd vijftien miljoen devices verkocht gaan worden.'

Het klinkt misschien nog heel erg als verre toekomstmuziek, maar ik denk echt dat het de komende jaren toegankelijk voor iedereen kan worden.' Er deden zich de afgelopen jaren wel vaker innovaties voor waar hetzelfde van gezegd werd, maar Samhoud ziet in Virtual Reality een blijvertje. 'Als je kijkt naar de zogeheten innovation cycle kijkt is de eerste hype al voorbij. Virtual Reality integreert in steeds meer dingen. De beleving die je hiermee kunt meemaken is zo gaaf dat ik me bijna niet kan voorstellen dat mensen hier niet voor vallen.'

Op de eerste Virtual Reality pop-upbioscoop hoeft de bezoeker nog geen bioscoopkrakers te verwachten. Tot dusver is de scène van anderhalve minuut die de makers van de film Avatar voor VR maakten de enige in zijn soort. Voor nu moeten kijkers het nog hebben van 'belevingen', scènes gemaakt speciaal voor Virtual Reality. 'We zijn nog in gesprek met een aantal producerende partijen. Volgende week maken we bekend wat er op 31 oktober te zien is.'

Theater
Het ontwikkelen van die 'belevingen' voor de consument, hetgeen dus te zien is in een bril, is nog in opkomst. Een bijzondere nieuwe uitdaging voor regisseurs, denkt Samhoud. 'Je bent constant bezig met wat er om de hoofdpersoon heen gebeurt. Omdat je een kijker niet misselijk wil maken, houd je de camera op één plek en bouw je eigenlijk een scène van 360 graden om hem of haar heen. Het is bijna theater.'

Kaarten voor de vooralsnog eenmalige Pop-Up bioscoop kosten tien euro. Het evenement vindt plaats in het kantoor van &samhoud media aan de Passeerdersgracht 19a, dat voor de gelegenheid omgebouwd wordt tot bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden