Plus

Amsterdam Fashionweek moet het belang van mode weer op de kaart zetten

De Amsterdam Fashionweek, die donderdag begint, moet weer de springplank worden voor jong talent. 'We willen wel nieuwe visies.'

Lente-/ zomercollectie 2017 van het duo Trinhbecx, ­Fashionweek 2016 Beeld Team Peter Stigter

Iris van Herpen, Jan Taminiau. Allebei debuteerden ze op de Amsterdam Fashionweek, het begin van een glansrijke internationale carrière. Maar de Fashionweek raakte in het slop.

De modeweek stond vooral bekend om de grotere, commerciële merken die er showden. Modejournalisten schreven er negatief over of helemaal niet, en bijna twee jaar was er geen programmadirecteur.

Sinds Iris Ruisch in september 2015 aantrad als creatief directeur is het tij aan het keren. Morgen organiseert zij 'haar' derde editie van de tweemaal per jaar georganiseerde Mercedes-Benz Fashionweek Amsterdam op het Westergasterrein. Die staat, net als de vorige twee edities, bijna geheel in het teken van jong, veelbelovend en - bij het grote publiek - nog weinig bekend talent.

"Dat is een van onze pijlers," zegt ze. "Ik wilde een lijn aanbrengen in de Fashionweek, en ik had er in elk geval drie edities voor nodig om dat te laten zien."

Ook grote namen
Denk bij de Amsterdam Fashionweek dan ook niet aan shows waarin wereldwijd bekende merken zoals Chanel of Dolce & Gabbana hun nieuwste collectie laten zien. De ­Fashionweek toont óók grote namen - Spijkers en Spijkers, en couturier Edwin Oudshoorn sluit de modeweek af - maar er is vooral heel veel ruimte voor nieuw talent.

Sommige namen zijn al eerder te zien geweest. Zo showde Sunanda Chandry Koning in de editie van juni in het Transformatorhuis van de Westergasfabriek; dat zal ze nu weer doen, maar deze editie is ze óók te zien in de grote Gashouder (1250 bezoekersplaatsen). Daar toont ze met negen anderen enkele ontwerpen in de show Future Generation.

"Ik ben er heel erg voor om jonge of beginnende designers te begeleiden met hun collectie en met het schrijven van een businessplan," zegt Ruisch. "Eerder kon je als beginnende ontwerper één collectie maken en als het geld dan op was, hield het op. Ik denk dat je juist minimaal drie keer te zien moet zijn om te kunnen doorgroeien. Die kans bieden we."

Zo mogen geselecteerde designers hun eerste Fashionweek gratis meedoen. De tweede keer betalen ze een gereduceerd bedrag en pas de derde keer het volledige bedrag. Ontwerpers Tess van Zalinge en Alexandra Frida zochten daar bijvoorbeeld externe sponsors voor.

Nieuwe designers stromen in bij het 'Fashion Lab'. Ze krijgen begeleiding bij het opzetten van hun collecties en hun shows zijn in het Transformatorhuis te zien.

Uitvliegen
Cynici die vinden dat je niet in Amsterdam moet zijn voor de toekomst van de mode, zijn bij Ruisch aan het verkeerde adres.

"De Amsterdam Fashionweek is natuurlijk wel anders dan die van Parijs of New York. Wij hebben die historie op high-end fashion niet; de kern zit bij ons in bijvoorbeeld denim. Maar er komt heel veel talent bij ons vandaan. Wij hebben zeven grote fashion­opleidingen in Nederland, meer dan welk land ook. Talent dat daar vanaf komt, vliegt meteen uit: naar Lanvin of Louis Vuitton. Overal zitten Nederlanders. We claimen dat alleen niet als land."

Het al genoemde Future Generations-programma moet dat veranderen. De laatste (zomer)editie sloot de Fashionweek af met de show van deze nieuwe generatie ontwerpers. Morgen opent de modeweek met alleen maar ontwerpers uit deze hoek.

Iris Ruisch, creatief directeur van de Amsterdam Fashionweek Beeld Milan Gino

Peter Leferink is producent en artdirector van Future Generation en hoofddocent aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi). Hij selecteerde de namen die morgen te zien zijn. Zo opent Future Generation de Fashionweek met het duo MARTAN, gevolgd door het collectief Das Leben Am Haverkamp.

De openingsavond sluit af met The Painting, waarin negen designers gezamenlijk een blik werpen op de toekomst van mode.

Leferink gaf de negen de opdracht ieder drie looks binnen het thema 'Imagine' te maken, alle volledig in het wit. "Het hoeven niet eens jonge mensen te zijn die iets laten zien," zegt hij, "maar ik wil wel nieuwe visies."

Het gaat hem erom het belang van mode weer op de kaart te zetten, maar wel op een duurzame manier.

"We hebben hier het idee dat mode geen kunst is of geen waarde heeft, maar de waarde van mode is juist heel groot. Kleding is het krachtigste communicatiemiddel dat we hebben. Als iemand binnenkomt, kun je al zo veel aflezen aan wat hij of zij draagt, aan hoe het haar zit, welke armband is gekozen. Daarnaast zijn we de tweede meest vervuilende industrie van de wereld. We kunnen niet doorgaan met fast fashion en kleding die goedkoop, goedkoper, goedkoopst wordt."

Aan het Amfi is Leferink daar fulltime mee bezig. Zo studeerde vorige week een student bij hem af die pigmenten uit bacteriën maakt. Ook kun je afstuderen als 'virtual' designer: je maakt het hele ontwerpproces van een collectie op de computer, behalve het eindproduct.

Dat zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld geen samples meer gemaakt hoeven te worden die - milieuonvriendelijk - drie keer heen en weer moeten tussen ontwerper en fabriek. De computer kan zo gedetailleerd meten, dat het kledingstuk hoe dan ook op maat is voor de klant. "De tijd waarin je alleen maar 'leuk' een collectie maakt, is wat betreft mij wel voorbij," zegt Leferink.

Internationale belangstelling
Terug naar de Fashionweek. Behalve op de openingsavond verheugt Leferink zich op de shows van duo Trinhbecx en van Tess van Zalinge (allebei te zien op vrijdag). Iris Ruisch verwacht veel van Liselore Frowijn en Anbasja Blanken.

Blanken stond met haar broeken (denk aan exemplaren die ook een rok zouden kunnen zijn of in felle kleuren komen) al in menig magazine en won afgelopen jaar de Global Denim Award met een collectie waarin amper te zien is dat ze denim heeft gebruikt. Liselore Frowijn stond al op de Fashionweek in Parijs. Iris Ruisch nomineerde haar bovendien voor een plek in het kickstartprogramma van de London Fashionweek.

Dat laatste bewijst de grotere plek die de Amsterdam Fashionweek inneemt in het internationale modelandschap, zegt Ruisch. "Ik mag ontwerpers nomineren voor een kickstartproject bij de London Fashion Week en The Sunday Times benaderde ons laatst voor een interview over de Amsterdam Fashionweek. Dat zijn partijen die zich eerder minder met ons bemoeiden. Wij willen nu uitgroeien tot dé Fashionweek van de Benelux."

Zie ook: Beauty and the Beast op FashionWeek Amsterdam

Peter Leferink, producent en artdirector van de show Future Generation Beeld Milan Gino

Waar moeten we heen?

Zonder uitnodiging kun je onder meer hier terecht:

Vrijdag 27 januari, 14.00 uur, Transformatorhuis
Saskia ter Welle
Eerste coutureshow van Ter Welle, gespecialiseerd in broderie (fijn handborduurwerk).

Vrijdag 27 januari, 16.00 uur, Transformatorhuis
Ajbilou | Rosdorff en ARTIITUDE
Een collectie die bestaat uit tweedehands enm andere overgebleven materialen. Het duo sloeg de handen ineen met Marissa Molls Artiitude, dat lederen vintage kleding handbeschildert.

Vrijdag 27 januari, 19.00 uur, Gashouder
Alexandra Frida
Debuteerde in 2014 op de Fashionweek en vult nu de Gashouder. Laat zich inspireren door sprookjes en vooral die van de gebroeders Grimm.

Zaterdag 28 januari, 18.00 uur, Transformatorhuis
Bound Amsterdam
Let op, mannen, want Bound is een van de weinige herenlabels deze Fashionweek.

Zaterdag 28 januari, 19.00 uur, Gashouder
Ala Blanka by Anbasja Blanken
Veelbelovende naam, vooral bekend om haar pantalons. Ze laat een complete collectie zien.

Zaterdag 28 januari, 20.00 uur, Transformatorhuis
Astrid Elisee en Mick Keus
Astrid Elisee maakt basics van zijde. Jeansman Mick Keus bewerkt vintage Levi's 501's op maat.

Zondag 29 januari, 17.00 uur, Transformatorhuis
Sunanda Chandry Koning
Baarde tijdens de laatste Fashionweek opzien met een collectie waarbij de gezichten van de modellen bedekt waren. Ontwierp ook drie stukken voor de openingsavond op donderdag (alleen voor genodigden).

Zondag 29 januari, 20.00 uur, Gashouder
Liselore Frowijn
Showde haar van Japanse en Nederlandse elementen doordrenkte lente-/zomercollectie in september in Parijs. Maakt ontwerpen voor
'ontdekkingsreizigers'.

Tickets en verdere programma via fashionweek.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden