Amper afhakers bij Uitzending Gemist door cookieverplichting

De websites van de Publieke Omroep (NPO) worden sinds het invoeren van de verplichte cookie-registratie iets minder bezocht dan voorheen. 'Er is tot nu toe sprake van een licht dipje, maar die dip is veel minder groot dan verwacht', zegt een woordvoerder. Bij Uitzending Gemist, verreweg de grootste NPO-site, is het verschil echter nihil.

De mededeling die verschijnt bij het openen van Uitzending Gemist.Beeld NPO

De Publieke Omroep besloot vorige week de sinds deze zomer aangescherpte cookiewetgeving strenger te handhaven op de eigen sites. Bezoekers moeten voortaan het gebruik van cookies accepteren, anders gaat de site op zwart. 'Wij voelen ons gedwongen dit te doen', verklaarde de NPO. Uit de eerste cijfers blijkt nu dat de internetter zich gewillig lijkt te schikken naar de nieuwe eis.

'De definitieve cijfers zijn pas eind deze maand op te maken, maar de dipjes die we bij de bezoekersaantallen hadden verwacht, vallen enorm mee. En bij Uitzending Gemist heeft het zelfs nauwelijks effect', weet de woordvoerder die nog eens benadrukt 'lang geworsteld te hebben' met het besluit om de cookies aan het publiek op te dringen.

'Cookies zijn belangrijk voor het functioneren van onze websites en het meten van het bereik, waarover we wettelijk moeten rapporteren'. En dat maakte het voor de omroepen een 'noodzaak' om de sites en online programma's van de Publieke Omroep alleen toegankelijk te maken als cookies geaccepteerd worden. Sinds vorige week verschijnt de mededeling op sites van bijvoorbeeld Radio 1, in de loop van dit najaar volgen alle andere sites van de publieke omroep, zoals die van Radar, DWDD, de VARA en de EO.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden