PlusExpositie

Amie Dickes gaat modefoto’s te lijf met schaar en scalpel

Amie Dickes foto, te zien in Eenwerk, is op aluminium geplakt, dat vervolgens vervormd is.

One-liner

Amie Dicke
Waar Eenwerk, Koninginneweg 176
Te zien t/m 11/1

Eenwerk op de Koninginneweg heet niet voor niets Eenwerk. Er hangt namelijk steeds maar één kunstwerk, waardoor je met veel concentratie naar iets kunt kijken. Dat is een mooi uitgangspunt, zeker in een wereld waarin we worden overvoerd met beelden. Toch heeft Julius Ver­meulen, de drijvende kracht achter Eenwerk, al een paar keer wat meer getoond dan één werk.

Ook de presentatie van Amie Dicke (1978) is een complete tentoonstelling geworden. Dicke is vooral bekend geworden van de modefoto’s uit glossy’s die ze bewerkt met schaar, scalpel en inkt. Soms worden foto’s ook verkreukeld en met spijkers bewerkt. Iconoclasme als kritisch commentaar op de oppervlakkigheid van de mode-industrie, zo lijkt het. Perfecte modellen worden door Dicke getransformeerd tot ­gothic spoken met zwartomrande, lege ogen.

Dansende lijnen

In de hoofdruimte van de galerie is het grootste werk van de tentoonstelling te zien. Een model, slechts gekleed in een broek en pumps, ligt op een bed in een pose die al vaak in schilderijen is beproefd. Met de handen achter haar hoofd gevouwen doet ze bijvoorbeeld denken aan het schilderij La maja desnuda van Goya.

Dicke heeft de foto met een scalpel onderhanden genomen en heeft één lange snede gemaakt die als een meanderende sliert over het model golft. De snede volgt de contouren van het gezicht, de armen, de borsten en de plooien in de broek.

De foto is op aluminium geplakt, dat vervolgens vervormd is. De golvende vormen buigen naar voren en naar achteren, waardoor het werk driedimensionaal is geworden. Als je langs de foto loopt, dansen de golvende lijnen voor je ogen en ze vervormen de figuur. Het werk ziet er vanuit elke hoek anders uit. Recht van voren ziet het model er nog redelijk intact uit, maar vanuit een schuine hoek lijkt haar lichaam uit elkaar te vallen.

Ook een ander fotowerk, ditmaal met een zittend model in een lange mantel, is volgens hetzelfde recept gemaakt. De aluminium onderdelen zijn nog verder naar voren en naar achteren gevouwen, waardoor een veel verknipter beeld ontstaat. De middelvinger van het model is door Dicke geïsoleerd, waardoor het lijkt alsof ze deze naar de toeschouwer opsteekt.

Ook in andere foto’s speelt Dicke met de spanning tussen twee en drie dimensies. Het zijn foto’s van foto’s, waarbij bijvoorbeeld een ‘echte’ hand voor het gezicht van een de geportretteerde wordt gehouden. Hieruit blijkt dat het werk van Dicke niet alleen bedoeld is als kritiek op de oppervlakkigheid van de mode­wereld of de leegheid van de consumptiemaatschappij, maar dat het vooral formele exercities zijn die het kijken zelf op scherp zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden