Recensie

'American hustle' toont wereld van bedrog (****)

Deze film brengt ons in een wereld waarin alles van bedrog en schone schijn aan elkaar hangt. Maar 'American hustle' is ook een liefdesgeschiedenis waarin ware en gespeelde gevoelens in de knoop raken.

Beeld Francois Duhamel

Christian Bale is een acteur die bekendstaat om zijn soms sterke fysieke transformaties, van gespierd (The dark knight) tot compleet uitgehongerd (The machinist). American hustle van David O. Russell begint met een scène waarin we duidelijk uitzicht hebben op Bales dikke pens, terwijl hij bezig is met een magnifieke haaroperatie, waarbij hij allerlei wild uitgegroeide plukken over zijn verder kale hoofd aan het plakken is. De comb over: welkom in de jaren zeventig, ver voordat mannen de tondeuse grepen en het hele probleem rigoureus verwijderden.

Meeleven
De scène met het kapsel van Bale introduceert niet alleen het personage Irving Rosenfeld, maar het hele thema van de film. We zijn in een wereld waarin alles van bedrog en schone schijn en van spuug en lijm aan elkaar hangt. American hustle is ook een liefdesgeschiedenis waarin ware en gespeelde gevoelens in de knoop raken.

Irving is een oplichter, wiens operaties worden opgeschaald als hij Sydney (Amy Adams) tegenkomt. Hij herkent zijn soulmate in de voormalige stripper die zich probleemloos kan uitgeven voor de Londense Lady Edith. Dat Adams een bereik heeft van Disneys Enchanted tot Paul Thomas Andersons The master, wisten we al - ze heeft inmiddels vijf Oscarnominaties binnen - maar deze Sydney is haar beste rol tot nu toe, waarbij ze ziel, zaligheid en weelderige lokken geeft aan een vrouw die we in alle gedaanten, stemmingen en accenten tegenkomen.

Russell (Silver linings playbook) is op zijn best in scènes waarin de dialogen tussen een man en een vrouw knetteren van verlangen en wederzijds onbegrip. Alsof Adams en Bale niet voor vuurwerk genoeg zorgen, voegt hij daar Jennifer Lawrence aan toe als de compleet ont­regelde echtgenoot van Irving, en Bradley Cooper als een FBI-agent die het oplichtersduo inschakelt om politieke corruptie bloot te leggen met behulp van een nepsjeik. Sommige van deze gebeurtenissen zijn zelfs waargebeurd, luidt de openingstekst van American hustle. En om het haarthema compleet te maken draagt de FBI-agent thuis rollers.

Oscarnominaties
Het zijn natuurlijk uitstekende acteurs, maar op één of andere manier schrijft Russell, als de moderne meester van de screwball-komedie, scènes en teksten die het beste in het ensemble naar boven halen. Resultaat: de vier hoofdrolspelers hebben allemaal een Oscarnominatie ontvangen en Jeremy Renner als corrupte burgemeester had in elke andere film vermoedelijk ook een nominatie binnengehaald.

De film lijkt verwant te zijn met het flamboyante 'Boogie nights' van Paul Thomas Anderson, maar ontleent ook veel aan de Scorsese van Goodfellas en Casino - zeker de manier waarop de muziek van de jaren zeventig opduikt in de soundtrack.

Materialisme
'American hustle' vormt nu in de bioscoop een interessant stel met Scorseses The wolf of Wall Street, waarin historische episodes uit de recente Amerikaanse geschiedenis worden getransformeerd tot een filmspektakel dat mogelijk ook iets zegt over onze huidige materialistische preoccupaties.

Of niet. Zowel Russell als Scorsese kregen, tussen alle lof en nominaties door, het verwijt dat ze films hebben gemaakt die een moreel vacuüm maskeren met een schitterende verpakking. Maar wie wil er nu niet opgelicht worden als hij naar de bioscoop gaat?

Film: American Hustle
Bioscoop: Arena, City, Movies, De Munt, Tuschinski
Regie: David O. Russell
Met: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Jeremy Renner

American Hustle

  • Ons oordeel:
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden