PlusInterview

Altin Gün staat tóch in Carré, voor 250 man: ‘Blij om überhaupt te spelen’

De Turks-Nederlandse groep Altin Gün treedt donderdag op in Carré met het Metropole Orkest, zij het voor slechts 250 bezoekers. ‘Voorlopig moet het maar even zo.’

Altin Gün in betere tijden, hier tijdens Eurosonic Noorderslag 2020.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Vier shows verdeeld over twee avonden voor telkens 400 bezoekers, dat was de bedoeling. Maar na de afgekondigde ‘dertigpersonenregel’ werden de concerten die Altin Gün woensdag in Carré zou geven afgelast. Nu blijkt dat Carré — normaal goed voor ruim 1700 bezoekers — valt onder de culturele instellingen die 250 mensen mogen ontvangen, is besloten dat de twee concerten op donderdagavond, van elk een uur, wel doorgaan.

Jasper Verhulst, bassist van Altin Gün, is blij dat de groep uiteindelijk toch optreedt in Carré. “We hadden ons echt verheugd op die vier concerten. Als je zoveel concerten op één plek geeft, wordt dat een beetje je thuis. Maar we mogen niet klagen natuurlijk, twee avonden Carré mét het Metropole. Het is wel lullig natuurlijk dat we een deel van de kaartverkopers teleur moeten stellen, er wordt gewerkt aan een oplossing daarvoor.”

Wat gaan jullie doen in Carré?

“Samen met het Metropole spelen we een selectie uit ons repertoire. Zes arrangeurs van over de hele wereld hebben zich erover gebogen. Niet dat onze muziek zo ingewikkeld is, maar het is nogal een werk om te arrangeren voor een vijftigkoppig orkest.”

Violen komen veel voor in Turkse popmuziek. Ook in de muziek waar jullie je op baseren?

“Turkse pop is er in heel veel genres. Heel populair is Arabesk, dat door Arabische muziek is beïnvloed en waar vaak complete orkesten bij worden ingezet. Onze voornaamste invloed is Anatolische folkmuziek, daar komen meestal geen violen aan te pas — op de Turkse platen die ik in de kast heb staan in elk geval niet. Eind jaren zestig, begin jaren zeventig had je in Turkije een beweging van popmuzikanten die teruggrepen naar oude traditionals. Vaak was dat echte troubadoursmuziek, waarin zangers zichzelf begeleidden op de saz, zeg maar de Turkse gitaar. Wij geven onze eigen draai aan zulke muziek.”

Heeft Altin Gün ervaring in het samenspelen met andere muzikanten?

“Nee, eigenlijk niet. Zelf heb ik wel een keer bij Villa Achterwerk, het kinderprogramma van de VPRO, met het Nederlands Blazersensemble gespeeld. We speelden Here Comes the Sun van The Beatles. Dat was toen ik een jaar of dertien was en net begon met gitaarspelen. Het was de tweede keer dat ik op een podium stond. Mijn ouders moeten er de videoband nog van hebben.”

Jullie maken, zeker live, de indruk van een band die vooral op gevoel speelt. Hoe gaat dat samen met het Metropole Orkest?

“In onze muziek zitten de nodige tempowisselingen. Die liggen niet precies vast, we voelen elkaar daarin gewoon goed aan. Het zal de taak van de dirigent zijn daarop te anticiperen en wat wij doen te vertalen voor het orkest: oké, hier gaan ze effe iets sneller. We hebben twee keer gerepeteerd en dat ging heel goed. Het Metropole is natuurlijk ook niet braafste orkest, hè. De muzikanten zijn klassiek geschoold of hebben een achtergrond in de jazz, maar ze hebben ruime ervaring in het spelen met popbands. “

Bij jullie optredens wordt altijd vanaf het eerste nummer enthousiast gedanst. Zal het niet raar zijn voor een zittend publiek op te treden?

“We zijn er inmiddels een beetje aan gewend. We hebben ondanks alles afgelopen zomer redelijk vaak opgetreden in Nederland en altijd was dat voor een zittend publiek. Het is raar, maar het kan wel. Mensen kunnen ook op andere manieren tonen dat ze betrokken zijn bij de muziek natuurlijk. Het is niet zo dat iedereen de hele tijd met zijn armen in de lucht aan het zwaaien is of zo, maar wij zien vanaf het podium wel blije gezichten, ook daar krijg je als muzikant energie van. Voorlopig moet het maar even zo. We zijn blij dat we überhaupt kunnen spelen.”

Jullie zijn een internationaal succesvolle band. Zijn jullie veel misgelopen door de coronacrisis?

“Ja, er stonden grote optredens gepland. We zouden in Amerika spelen op Coachella en in Japan op Fuji Rock. Hopelijk halen we dat volgend jaar in.”

Altin Gün, Carré, donderdag, 19.00 en 21.30 uur. 

Festival AMOK in Brugge, zaterdag 3 oktober 15.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden