Plus

'Als het aan mij ligt, heb ik het nog heel lang over seks'

Neem jezelf niet te serieus, werk hard en maak er een feestje van. Met die insteek begon Gwen van Poorten (28) bij BNN. Na drieënhalf jaar stuiteren bij de omroep durft ze nu vaker nee te zeggen.

Gwen van Poorten: 'Ik heb behoorlijk wat gekke dingen gedaan maar ik kan het nu beter van me afzetten.'Beeld Linda Stulic

Als Gwen van Poorten één ding al jong zeker wist, was het dat ze presenta­trice wilde worden. Na een omweg via clipzender Xite kwam Van Poorten in 2014 bij BNN, waar ze items maakt voor programma's als Spuiten en slikken en festivals bezoekt als Zwarte Cross en Solar (dit weekend).

Van Poorten behoort tot de vaste gezichten van de jongerenzender. Voor YouTube, een ­medium dat bij de NPO niet altijd even hoog in aanzien heeft gestaan, maakte ze Achter De Viral, waarvoor ze op bezoek ging bij mensen die ­viraal zijn gegaan met een filmpje op internet.

Van Poorten is een waterval van enthousiasme. Op elke vraag volgt een uitgebreid antwoord, niet altijd overwogen, maar spontaan, waarbij gemakkelijk zijwegen worden ingeslagen. Om dan een paar minuten later erop terug te komen: 'Ik praat nogal veel, maar...'

Ze heeft, zegt ze, altijd keihard gewerkt om te komen waar ze nu is. "Heel veel mensen hebben veel doelen: ze willen schrijven, model zijn, fotograferen, visagie erbij doen en zouden ook graag op tv komen. Ik vind ook veel dingen leuk, maar in één leven is er niet genoeg tijd om overal de beste in te worden. Dus ik heb, toen ik achttien was, alles gezet op presenteren."

Waar kwam die overtuiging vandaan?
"Dat vind ik moeilijk te zeggen. Toen ik achttien was, werkte ik in een sportschool in Den Haag, deed ik modellenwerk en organiseerde ik feesten. Ik wilde alleen maar presentatrice worden, het leek me fantastisch om met mensen bezig te zijn en mooie items te maken. Ik deed auditie bij Sterretje Gezocht, maar rolde zo van de lopende band af en kon weer naar huis."

"Ik kwam bij clipzender Xite terecht, maar eigenlijk was daar niet echt plek, er waren al vj's. Daarop ben ik een marketingplan op gaan zetten met clubtours - wat TMF vroeger deed - zodat ik mezelf kon verkopen én Xite er een fijne marketinguiting bij had. Dat vonden ze leuk. De filmpjes die ik daarbij maakte, zijn opgevallen bij BNN. Ik mocht komen kletsen en niet veel later presenteerde ik De Social Club."

Ik keek net op uw YouTubekanaal en zag dat de laatste video vijf maanden geleden gepost is. Hoe komt dat?
"Ik heb dat samen met BNN opgezet als test­kanaal, om te onderzoeken wat er mogelijk was op internet. Alles was nieuw, zowel voor mij als voor BNN. Ik heb van alles uitgeprobeerd. Dat is met tv lastiger: het moet perfect zijn, dan krijg je een pilot en daarna ga je pas kijken of het ooit een programma wordt."

"Met het YouTubekanaal zijn we, vind ik, heel vaak op onze bek gegaan. Maar er is ook veel moois uit ontstaan. Achter De Viral is mijn kindje, daaruit is het kanaal ontstaan. Op YouTube verwachten abonnees dat je ze elke week hetzelfde kan geven. Dat wilden we ook graag, maar het bleek niet eenvoudig om telkens dezelfde kwaliteit te leveren. Onder meer omdat je steeds interessante mensen met een verhaal moet vinden."

Uw collega Tim Hofman slaagde wel op You­Tube, met #BOOS. Waar ligt de moeilijkheid?
"De spanningsboog met televisie is verschillend. Het moet online toch vluchtiger. Ik denk dat het al best bijzonder is als je op YouTube de aandacht tien minuten kunt vasthouden. Dat lukt met #BOOS. Achter de viral heeft nu dan geen toekomst, maar ik zou heel graag voor de NPO een internationale versie maken. Er zijn wel soortgelijke programma's, maar die zijn erg op sensatie gericht."

Cv

Geboren
17 november 1989, Veghel

Opleiding

HBO Communicatie (niet afgemaakt)

Loopbaan
2012-2014: Xite
2014: De Social Club voor BNN
2014-heden: onder contract bij BNN. Onder meer Spuiten en Slikken

"Ik heb altijd geprobeerd die mensen niet als internetgekkies neer te zetten. De 'krakaka'-meneer, Henk en Ingrid op de Kamasutrabeurs: het zijn mensen die heel erg zichzelf zijn. Het is makkelijk hen voor gek te zetten, maar ik vind het leuk om te levelen. Zij geven de wereld kleur."

U bent iemand van doelen stellen: bent u tevreden na drieënhalf jaar BNN?
"Ik ben altijd iemand van extremen, maar ik heb wel een balans gevonden. Ik zie altijd honderd opties en kies dan voor de optie die de meeste energie kost. Dat gebeurt ook bij de Zwarte Cross, of Solar."

"Festivals intrigeren mij: het is een speeltuin. Een heel weekend knallen, de meest bizarre situaties. Ik wil lekker de camping op, terwijl Giel Beelen, waar ik de items mee maak, vooral gaat voor de muziek. Het ademt modder, bier en gezelligheid. Daar krijg je de rekening van, en dat weet ik inmiddels."

Hoe uit zich dat?
"In het begin kon ik helemaal ondersteboven zijn van een item voor Spuiten en Slikken - ik heb behoorlijk wat gekke dingen gedaan - maar nu kan ik het sneller van me afzetten. Ik dacht vaak: wie ben ik om nee te zeggen? Laatst hadden we het met de redactie over een item over kambo, het gif van de groene boomkikker, dat een speciaal gevoel opwekt. Toen vroeg iemand wat ik vond van de littekens die je krijgt van het toedienen van kambo. Dat vond ik heftig, maar ik heb wel het zelfvertrouwen om de grenzen op te zoeken en daar soms overheen te gaan. En als het écht te ver gaat, geef ik dat aan."

Beeld Linda Stulic

"Ik stuiter wat minder, heb wat meer rust. Met 3 Op Reis Midweek ben ik nu heel blij. En er komt een nieuw ding op YouTube aan, maar daar - ik vind het altijd dom om te zeggen - mag ik nog niks over vertellen."

Toen ik me voorbereidde op dit gesprek, kwam ik voornamelijk interviews tegen in bladen als FHM, Viva en Playboy over seks, drugs en selfies op Instagram.
"Ja."

Zijn die drie dingen typerend voor u?
"Ik houd ervan als het allemaal niet te gewoon is. Vooral onder jonge mensen wordt op het gebied van seks nog best wel moeilijk en bekrompen gedaan. Toen ik bij Spuiten en Slikken kwam vond ik het ook best moeilijk om over seks te praten. Het heeft mij veel opgeleverd, ook in mijn relatie, om daar opener over te zijn. Ik vind het niet erg dat uit te dragen: seks is niet gek, seks is niet vies. Als het aan mij ligt, heb ik het nog heel lang over seks."

Over Instagram: onlangs stond er in NRC Handelsblad een foto waarop u in een luxe hotelbadkamer poseert met een pot Magnumijs. Het bijbehorende artikel ging over sluikreclame op sociale media van presentatoren van de publieke omroep. Hoe kijkt u daarnaar?
"Alles wat wij doen wordt gecheckt door BNN. Het gaat altijd in samenspraak. Het interview dat wij nu doen, de fotoshoots, de reclame-­uitingen, BNN is overal van op de hoogte. Bij de publieke omroep liggen dit soort uitingen anders dan in mijn tijd bij Xite, dat begrijp ik. Instagram is een grijs gebied: zowel BNN als de presentatoren moeten uitvinden hoe het werkt."

"Ik roep weleens dingen die achteraf niet zo handig zijn, en misschien gebeurt dat ook wel eens met een post. Als ik een merk leuk vind, en ik heb niet het idee dat ik er schade mee aanricht, doe ik het. Ik weet sinds kort pas dat je er dan bijvoorbeeld #ad bij moet zetten."

Ik denk dat het vooral gaat over geloofwaardigheid.
"Ik begrijp de onvrede van mensen ergens wel. Natuurlijk moeten we onafhankelijk blijven, maar denk je nou echt dat als ik iets voor een kledingmerk post mensen denken: als ze dit spijkerbroekenmerk aanprijst, geloof ik niet meer wat ze laatst beweerde in dat tv-programma? Ik niet. Ik denk dat we over een tijdje denken: waar maakten we ons in godsnaam allemaal zo druk over?"

Moeten die uitingen, en ook optredens in spelprogramma's van andere omroepen, in dienst staan van tv-persoonlijkheid Gwen van Poorten, of moet het vooral leuk zijn?
"Dat laatste. Het is gewoon een vrolijke chaos bij mij. Ik denk niet overal uren over na. Ik zie optredens in programma's als Ik Hou Van Holland of Alles Mag op Zondag echt als een cadeautje. Het zijn spelletjes voor grote mensen: je mag losgaan in een decor. Vroeger keek ik wel naar Ron's Honeymoon Quiz: fantastisch."

En Dumpertreeten?
"Haha, ik dacht al dat het hierover zou gaan."

Van Poorten schoof de afgelopen jaren meermaals aan bij Dumpertreeten, een online programma waarin populaire filmpjes van video­site Dumpert worden beoordeeld met vrouwenbillen in plaats van sterren of ballen. Eerder dit jaar kwam Dumpertreeten onder vuur te liggen na een column van Rosanne Hertzberger in NRC. 'Het kan zo in de tekstboeken over hoe vrouwen te objectiveren. [...] Met dat format boeken ze enorme successen: 8 miljoen unieke kijkers per maand. Vrouwen vernederen is big business.'

Hertzberger deed later een oproep aan adverteerders om te stoppen met adverteren op Dumpert, die breed werd gedragen. Aanleiding was een bericht van GeenStijl (net als Dumpert onderdeel van TMG) over Volkskrant-journalist Loes Reijmer. 'Zou u haar doen?' vroeg de website aan zijn volgers na een kritische column van de journalist.

U werd in die column naar voren geschoven als Dumpertvriendin.
"Ja, is dat iets ergs? Ik hou gewoon heel erg van Dumpert. Ik neem mezelf niet te serieus en zolang het mensen niet schaadt, kan veel, vind ik. De mannen van Dumpertreeten kunnen zelf ook incasseren. Even helder: natuurlijk ging die foto van Loes Reijmer op GeenStijl veel te ver. Ze werd daardoor een schietschijf, en dat is verschrikkelijk, maar daar hadden de mannen van Dumpertreeten niks mee te maken. Ik zit daar, juist als chick, omdat ik denk: laten we een beetje lol maken."

Ze onderbreekt even. "Ik heb geen zin om hier te gaan rellen. Ik wil er best iets over zeggen, maar ik vond de discussie gewoon heel heftig. Ik sta anders in het leven. Ik spring niet meteen uit mijn vel als iemand 'daar moet een piemel in' roept. Dat wil niet zeggen dat ik een dom, plat wijf ben. Dat idee kreeg ik wel, als ik zag hoe ik in columns werd neergezet."

Hebt u zich bewust afzijdig gehouden?
"Het werd op een gegeven moment heel groot, echt een andere league. Terwijl Dumpertreeten voor mij gaat om lol maken. Ik vind helemaal niet dat vrouwen die aanstoot nemen aan 'daar moet een piemel in' zeikerds zijn. Iedereen mag voor zichzelf uitmaken waar de grens ligt."

"Ik vind het gewoon lastig dat ik word neer­gezet als slecht voorbeeld voor andere vrouwen. Ik weet wat ik doe op Dumpert en weet ook wat ik terug kan verwachten. Heel Dumpert roept: ik zou Gwen doen. Ik kan daarom gaan huilen, maar ik neem het, met trots."

Opgebiecht

Leermeester "Mijn ouders. Zij hebben me het gereedschap mee­gegeven om te kunnen doen wat ik wil doen."

De beste uit het vak "Moeilijk. Ik vind Lauren Verster heel leuk, het spontane van Katja Schuurman is heel mooi, het blije van Tess Milne. Maar de beste... Ik heb heel veel respect voor Matthijs van Nieuwkerk."

De slechtste uit het vak "Narcistische mensen zullen niet snel echt geluk ervaren, denk ik."

Het beste advies gekregen "Alles komt altijd, linksom of rechtsom, wel goed.' Van mijn ouders. Als je daarin gelooft, komt het ook echt goed."

Het slechtste advies "Je moet minder lachen, je zit niet in een tandpastareclame.' Van een regisseur ooit, al voor BNN. We zaten niet echt op één lijn, geloof ik."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden