Plus Boekrecensie

Alles is film is vooral boeiend voor wie ‘iets’ in de filmwereld wil gaan doen

Alles is film neemt de lezer mee achter de schermen van de Nederlandse film. Een boek over scenario’s, het storyboard en hoe je sneeuw laat kraken. ‘Er is één regel: het mag niet saai worden.’

Storyboard van Brimstone in Alles is film.

Al op pagina 19 van Alles is film staat een fijn lijstje: bekende quotes in Nederlandse films. Staat uw favoriete quote erbij?

Op nummer 1: “Maar buurman, wat doet u nu?” uit Flodder (1986). “Houdt het dan nooit op!” uit Zwartboek (2006) staat op 2. Jammer dat die uit Amsterdamned er niet bij staat. Monique van de Ven tegen Huub Stapel: “Hou je van kunst?” Stapel, kijkend naar Van de Ven: “Ik hou van mooie dingen.”

Flodder komt ook terug op het lijstje van de best bezochte Nederlandse films, op plek 6. Al 46 jaar staat op 1 Turks fruit uit 1973, met 3,33 miljoen bezoekers.

Alles is film heeft de ondertitel ‘achter de schermen bij de Nederlandse film’. Volgens de makers brengt het boek ‘mooie verhalen en leuke anekdotes uit de filmsector in Nederland op een unieke manier in beeld’.

Film voor beginners

In de hoofdstukken Productie, Distributie en Vertoning wordt het reilen en zeilen binnen de Nederlandse film keurig en ruim geïllustreerd uitgelegd. Hoewel dat gebeurt op een wat schoolse wijze en door een boel open deuren in te trappen – waardoor Alles is film wel wat heeft van een cursusboek Nederlandse film voor beginners – wil dat ook weer niet zeggen dat het een boek is waaruit je niets wijs wordt.

Zo wordt keurig uitgelegd wat er komt kijken bij het schrijven van een scenario, en hoe ingewikkeld de financiering van een film is. Verder leren we dat een film maken zonder ­storyboard eigenlijk niet kan (we zien een fraai voorbeeld uit Brimstone van Martin Koolhoven, die opmerkt dat er als scenarist eigenlijk maar één regel is die je nooit uit het oog moet verliezen: ‘Het mag niet saai worden, het verhaal moet voor de kijker altijd interessant blijven.’)

Interessant is ook de manier waarop een schotwond of slagaderlijke bloeding wordt ‘verzorgd’. En verderop worden ook nog twee stunts uitgelegd. Maar moeten we weten dat de catering op een set tijdens een tien uur durende draaidag belangrijk is?

Al is het wel weer leuk te lezen hoe foley artist Ronnie van der Veer geluiden ‘maakt’. Voor lopende honden gebruikt hij twee sinaasappelnetjes gevuld met schelpen waarmee hij op de grond tikt. En voor het gekraak van sneeuw knijpt hij in een kussensloop gevuld met maizena. Dat is nuttige kennis!

Hoe bouw je een bioscoop

Vanaf het hoofdstuk Distributie wordt Alles is film wat minder boeiend. Onderwerpen als filmrechten, filmprijzen, ondertiteling, het spanningsveld tussen filmpers en makers en hoe bouw je een bioscoop passeren de revue.

Voor wie is Alles is film eigenlijk bedoeld? Filmfreaks zullen van dit boek niet opkijken; studenten van de Filmacademie ook niet. Voor iedereen die ‘iets’ in de filmwereld zou willen gaan doen is het lezen van Alles is film echter een goede introductie.

Misschien dat het lezen van het voorwoord van Monic Hendrickx, thans in de bioscoop te zien in Penoza: The final chapter, daaraan kan bijdragen: ‘Samenwerken op de set is het allerfijnste dat er is.’

Alles is film, 256 blz., €24,90.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden