Plus Beeldende kunst

Alledaagse objecten, achtergelaten op een landgoed

Thomas Rentmeister, Stapelbed met objecten.

De Duitse kunstenaar Thomas Rentmeister (1964) werd bekend door het gebruik van alledaagse objecten om nieuw werk mee te maken. Hij gebruikte daarbij een beeldtaal die refereert aan minimalistische kunst en hanteerde ongebruikelijke materialen als koffie en nutella.

Zo maakte Rentmeister eens een enorm rechthoekig blok met duizenden keurig opgestapelde pakjes ­tissues. Zulke werken hebben als ­bijkomend effect dat ze een sterke geur produceren, waardoor ze bij de bezoeker allerlei herinneringen kunnen losmaken.

In die categorie heeft Rentmeister ook een reeks werken gemaakt waarbij hij ijskasten op en tegen elkaar stapelde. De tussenruimtes werden dichtgesmeerd met zinkzalf, bedoeld voor babybilletjes.

Lelijke bankstellen

Toen een kunstverzamelaar een landgoed met diverse gebouwen had gekocht, waarin een verzameling witgoed was achtergebleven, moest hij aan Rentmeister denken. Dus benaderde hij de kunstenaar met de vraag of er iets van zijn gading bij zat.

Rentmeister ging langs in het dorp Elbisbach, niet ver van Leipzig. Er bleken Syrische vluchtelingen in het pand te hebben gezeten, die inmiddels naar andere delen van Duitsland waren verhuisd. Daarvoor was er een weeshuis gevestigd.

Rentmeister maakte ter plekke wat foto’s, als een soort inventarisatie van wat hij zou kunnen gebruiken. De verzameling ijskasten, maar ook stapelbedden met speelgoed, gruwelijk lelijke bankstellen, een doos met kerstspullen, lege dressoirs, een schemerlamp, wat kleren in een hoek.

Elbisbach

Thomas Rentmeister
Waar Ellen de Bruijne Projects, Singel 372
Te zien t/m 26/10

Eenmaal thuis besefte hij de bijzondere kracht van de foto’s en wat er op te zien was. De foto’s waren achteloos gemaakt, maar ze zijn ook een getuigenis van een heftige periode voor de bewoners.

Rentmeister laat de foto’s nu bij Ellen de Bruijne zien, naast een aantal objecten die erop te zien zijn. Er ligt een koffietafelboek op een stapelbed met prachtige foto’s van allerlei boten, wat voor sommige vluchtelingen misschien minder prettige herinneringen los kan maken.

Maar op het stapelbed liggen ook allerlei objecten die verrassend genoeg verwijzen naar kunst en muziek. Er ligt een waterverfset, gesigneerd door de vorige eigenaar ‘René S’, een doos met cd’s en video’s, een kleurplatenboek en een memoryspel met als thema kunstenaars­portretten.

Intrigerende gedachte, dat jonge Syrische vluchtelingen hun hersenen hebben zitten te kraken om de gezichten van Andy Warhol, Salvador Dalí en Joseph Beuys zo goed mogelijk uit hun hoofd te leren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden