PlusKlassieker

Alle personages in ‘De correcties’ zitten vast in hun bestaan

Welke moderne klassiekers moet je als ­literatuurminnend wereldburger gelezen hebben? Dieuwertje ­Mertens selecteert deze week De correcties uit 2001 van de Amerikaan Jonathan Franzen (1959).

null Beeld

Waar gaat de roman over?

Enid en Alfred Lambert worstelen met hun oude dag – ze hebben geldproblemen en Alfred heeft parkinson. Jongste zoon Chip woont in New York, is ontslagen als universitair docent vanwege een seksschandaal en schreef hierover een scenario dat hij probeert te verkopen. Oudste zoon Gary leeft de Amerikaanse droom in Philadelphia maar is ongelukkig in zijn huwelijk en verveeld in het leven. Dochter Denise woont ook in ­Philadelphia en is kok in een goedlopend restaurant. Ze wordt ontslagen als haar baas en minnaar erachter komt dat ze ook een affaire heeft met zijn vrouw. Enid wil dat ze allemaal met kerst bij elkaar komen in het ouderlijk huis in St. Jude.

Waarom zou je De correcties lezen?

De verwikkelingen van de afzonderlijke gezinsleden zijn dramatisch (en tragi­komisch) op zich, maar Franzen vertelt ook een groter verhaal over Amerika (voor 9/11) en in het bijzonder over succes en falen van de middenklasse. Hoe veranderen de ideeën hierover per generatie? Alle personages zitten vast in hun bestaan en proberen voortdurend hun leven te corrigeren.

Wie is het meest opmerkelijke personage?

Alle kinderen uit het gezin hebben er moeite mee zich los te maken van hun ouders, maar Chip is er het meest aan gelegen om de schone schijn op te houden over zijn ontslag, zijn seksverslaving, zijn nieuwe baan bij de Warren Street Journal (voor zijn ouders ‘The Wall Street Journal’) en zijn ‘vriendin’ die getrouwd is met een ander.

Hoe werd de roman (destijds) ontvangen?

Lovend. James Wood schreef in The Guardian: ‘Hij (Franzen) leverde een afgezwakte DeLillo (Underworld). De correcties is dus een correctie op zichzelf, en als zodanig ontzettend geslaagd.’

Wie liet zich erdoor inspireren?

Oprah Winfrey nodigde Franzen uit voor haar Book Club. Franzen beklaagde zich echter dat de meeste boeken uit haar selectie te ‘kleingeestig en eendimensionaal’ zijn, terwijl De correcties duidelijk tot de hoge literatuur behoorde, waarop zij haar uitnodiging introk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden