Alle bedgenoten van de vermoorde Clara lijken verdacht in misdaadthriller La nuit du 12

De moord op een jonge vrouw is het vertrekpunt voor een grondig onderzoek naar mannelijke rolpatronen in de sobere en sfeervolle misdaadthriller La nuit du 12.

Elise van Dam
Still uit ‘La nuit du 12’. Beeld
Still uit ‘La nuit du 12’.

“Er is iets mis tussen mannen en vrouwen,” merkt rechercheur Yohan Vivès (Bastien Bouillon) op. Al jaren zoekt hij tevergeefs naar de dader van de moord op Clara, een twintiger die in de bloei van haar leven een geheimzinnige figuur met een bivakmuts op straat treft, die haar bij haar naam noemt en in brand steekt.

De sfeervolle misdaadthriller La nuit du 12 is een karakterstudie verpakt als genrefilm en doet daarin sterk denken aan het werk van David Fincher (Zodiac, Mindhunter), en Bong Joon-ho’s Memories of Murder. En net als in die films is de misdaadplot, losjes gebaseerd op een echte zaak die romancier Pauline Guéna beschreef in haar boek over het jaar dat ze meeliep met de politie van Versailles, een glibberige aal die steeds aan de personages ontsnapt.

De eerste verdachte bij de moord op een vrouw is altijd de man met wie ze het bed deelde. In het geval van Clara zijn dat er meerdere, die eigenlijk allemaal even verdacht lijken en dat is precies het punt. Weinig subtiel suggereert de film, spreekt zelfs uit, dat die mannen misschien wel allemaal haar dood op hun geweten hebben. La nuit du 12 gaat over het eeuwige refrein van de man als dader en de vrouw als slachtoffer. Een dichotomie die als een wetmatigheid verankerd lijkt te zitten in het menselijk bestaan.

Maar daaronder is de film genuanceerder in zijn ontleding van mannelijke rolpatronen. Zoals in rechercheur Marceau, een mooie rol van Bouli Lanners. Een ruwe bolster met opgekropte frustraties, maar ook een man die Verlaine uit het hoofd citeert en niet begrijpt hoe mensen seks kunnen hebben zonder verliefd te zijn. Zo blijft ook elk vastomlijnd idee van mannelijkheid steeds weer ontsnappen.

La nuit du 12

Regie Dominik Moll
Met Bastien Bouillon, Bouli Lanners, Mouna Soualem