PlusGallery Viewer

Alexander Ramselaar: ‘Rust van museum blijft onovertroffen’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Wat kopen ze en waar? Alexander Ramselaar (51), oprichter van cultureel adviesbureau Backing Grounds, vindt dat kunst zich niet voor compromissen leent.

‘Wouter Paijmans bouwt aan een interessant oeuvre, spelend met onze koopzucht, origineel en confectie.’Beeld Wouter Paijmans/Annet Gelink Gallery

Wat betekent kunst voor u?

“De reflectie op en duiding van alles wat er gaande is op onze wereldbol, and beyond. Zonder grenzen. Kunstenaars openen steeds mijn ogen en prikkelen mijn geest.”

Kreeg u kunst van huis uit mee?

“Mijn ouders namen me mee naar een breed scala aan musea, in de plaatsen langs het IJsselmeer en Noordzeekust waar we zeilden, of in de steden die we bezochten in Europa. Dat hoorde simpelweg bij de opvoeding. En ze kochten kunst.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld?

“Overal, eigenlijk. Natuurlijk zijn er de bekende bronnen, maar de velden van de kunst zijn zo breed. Van film tot boek tot mode. Het zijn parallelle werelden, die ook weer in elkaar grijpen.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“De rust van een museum, presentatie-instelling of galerie blijft onovertroffen. Een goed gecureerde tentoonstelling, daar kan niets tegen op. Er zit vaak zoveel visie, aandacht en verfijning van de kunstenaar, galeriehouder of curator in. Maar ook thuis, die dagelijkse dialoog met een werk, dan voel ik me trouwens bevoorrecht.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Ieder jaar koop ik een ‘groot’ werk. Meestal een sculptuur of installatie, na grondige research en afweging. Onderweg val ik voornamelijk voor fotografie.”

Koopt u dan in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Bijna altijd via een galerie, soms bij een kunstenaar. Een werk moet je zien en voelen. Met fotografie durf ik het aan online te kopen, maar enkel als ik de materialiteit van het betreffende werk ken.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het eens zijn over een aankoop?

“Niet! Het is uiteindelijk een individuele keuze, denk ik. Kunst leent zich niet voor compromissen. Gelukkig zijn de muren thuis nog nooit voor 50 procent opgeëist!”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“De programma’s van Annet Gelink en Wilfried Lentz boeien me door de jaren heen. Maar die van bijvoorbeeld Fons Welters en Ellen de Bruyne ook. Zij durven het aan om in een vroeg stadium achter een kunstenaar te gaan staan. Door de jaren heen volgen zij compromisloos hun hart en maken sterke keuzes.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Mijn portemonnee kan niet aan wat mijn ogen en mind door het jaar heen zien. Als geld echt geen rol speelt, zou ik graag een inhaalslag maken in de oeuvres van de groten uit de Arte Povera. Een Hiroshi Sugimoto of Diane Arbus zou ik ook graag van de wand plukken op Paris Photo.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Ed van der Elsken, Robby Müller en onlangs Michael Wolf zijn ons veel te vroeg ontvallen. Zij wisten het dagelijkse in binnen- en buitenland pakkend te vatten in beeld. Van hen heb ik meerdere werken, en blijf ik werk van aankopen. Misschien is het mijn reislust die me naar hen toetrekt.”

“Wouter Paijmans bouwt aan een interessant oeuvre, spelend met onze koopzucht, origineel en confectie.”

“In 2003 fietste ik tien dagen door Los Angeles. Ook langs de Imperial Courts. Het voelde als een kwestie van logica een tweeluik van Dana Lixenberg aan te kopen. Moeder en dochter, op ongeveer dezelfde leeftijd gefotografeerd. In de tussentijd is er geen beter perspectief voor hen ontstaan.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden