Plus

Albert Verlinde vond in Simone Kleinsma zijn Annie

Was Getekend, Annie M.G. Schmidt, de musical over Nederlands bekendste kinderboekenschrijfster, staat in de steigers. Producent Albert Verlinde vond in Simone Kleinsma zijn hoofdrolspeelster. 'Aan de telefoon had ik al gezegd: ik heb zo'n leuk idee.'

Rode draad van het verhaal vormen de dialogen tussen moeder Annie M.G. Schmidt en zoon FlipBeeld Wubbo de Jong

In welke zaal hij zat, weet Albert Verlinde niet meer. Het was ruim een jaar geleden. De voormalige showbizzkoning en tegenwoordig producent keek naar Simone!, de solovoorstelling van Simone Kleinsma.

"Zoals ze over de vleugel leunde, zo en profil met het tegenlicht. Met dat blonde haar. Zo zag ik het ineens: jij bent Annie. De hele avond had ik al gedacht: Simone, wat zing jíj toch mooi Nederlands, wát een beheersing. Als je dat kunt doen in combinatie met de koningin van de Nederlandse tekst, Annie M.G. Schmidt, dan hebben we wat, hoor."

Het was het begin van Was getekend, Annie M.G. Schmidt, de musical over het leven van Nederlands bekendste kinderboekenschrijfster. De producent van Stage Entertainment, die eerder verantwoordelijk was voor de musicals over het leven van onder anderen Wim Sonneveld, Edith Piaf en Toon Hermans, had het verhaal al langer in zijn hoofd.

"Het uitgangspunt is de biografie Anna, geschreven door Annejet van der Zijl. Dat moest de leidraad zijn van de musical. In het boek wordt Flip van Duyn, de zoon van Annie, na haar overlijden benaderd door Madame Tussauds voor een beeld. Ze gaan op zoek naar de ring die ze altijd droeg. Ze vinden die in een doosje, samen met een aantal liefdesbrieven. In de musical kunnen we dan spelen met de tijd. Dan leeft Annie nog om de brieven te bespreken."

Rol van nationale oma
Flip van Duyn, die zeer betrokken is bij de musical, wordt gespeeld door William Spaaij. "Twee fantastische acteurs, twee generaties, dat wordt een geweldige wisselwerking tussen William en Simone," voorspelt Verlinde, die Simone Kleinsma alle tijd gunt om het overlijden van haar man Guus Verstraete, nog maar een maand geleden, te verwerken.

"Het is zo vreselijk wat er is gebeurd. Guus was haar grote liefde en maatje. Nee, de musical stond niet op losse schroeven, maar hij had niet eerder moeten komen. Het is goed dat ze nu even niets heeft, laat haar alle tijd nemen voor zichzelf."

Nerveus stond Albert Verlinde een jaar geleden voor de deur bij Simone en Guus. "Ik zou komen eten om haar te vragen voor de rol. Aan de telefoon had ik al gezegd: ik heb zo'n leuk idee. Ze was zo nieuwsgierig. Guus en Simone hadden gekookt. Een pittige visschotel, weet ik nog. Stokbrood erbij. Aan tafel vroeg ik het. Simone en Guus vonden het allebei fantastisch.

Het verhaal van de schrijfster die op latere leeftijd haar zicht kwijtraakt, terwijl zien en typen haar leven was. Die aan het einde van haar leven de rol van nationale oma kreeg. En in haar laatste tien jaar immens populair was, dat sprak hun aan. Meteen begonnen we met brainstormen. We waren het erover eens dat Paul Eenens de regie zou doen. We praatten over het decor, het orkest, Simone zocht op Spotify onmiddellijk nummers op. Het zaadje was geplant."

De repetities van de musical, geschreven door Dick van den Heuvel, staan half juli gepland, de première is 24 september in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Simone Kleinsma, die in januari bekroond werd met de Musical Oeuvre Award, had bij de kick-off nu drie maanden geleden al 'geweldige input', zo stelt Verlinde. "De liedjes van Annie moesten ons verrassen, zei ze. Dat je niet denkt: och ja, fluf, dat weten we wel. Ze moesten zo worden geschreven dat je ze straks voor het eerst hoort."

Verlinde noemt Vluchten kan niet meer. "Dat is net voor de pauze, als ze Dick leert kennen, de man van haar leven. Je weet dan dat die twee mensen naar een heel ingewikkeld leven toegaan. Dick was nog getrouwd, wilde niet scheiden, werd depressief aan het einde en is uit het leven gestapt met hulp van Annie. Als je dan Vluchten kan niet meer hoort, komt dat aan, hoor."

Geen buitengewoon mooi meisje
De theatermakers konden met de musical zo veel kanten op. "Zo vond Annie het bijvoorbeeld moeilijk om de liefde te vinden. Ze was geen buitengewoon mooi meisje. Op toneel kun je dan spelen met een jonge en oudere Annie. De jonge Annie die op een terras een blauwtje loopt, waarna de oude tegen haar zegt: die jongen is ook niks voor jou. Dat soort dingen te bedenken is het mooiste wat er is."

Rode draad in het verhaal vormen de dialogen tussen Annie en Flip, moeder en zoon. "Flip stelt haar allerlei vragen. Waarom heb ik nooit een gewone jongen kunnen zijn? Waarom weet ik zo weinig over je eerste jaren? Waarom heb ik een beroemde moeder? Gesprekken tussen ouder en kind. Iedereen herkent ze wel, of erkent juist ze niet te hebben gehad. Ik ben blij dat ik ze wel heb gehad met mijn eigen ouders. Ze zijn nu in de tachtig, gelukkig is alles gezegd."

Albert Verlinde. De musical over Annie M.G. Schmidt speelt vanaf 24 september. Eerder maakte de producent al musicals over Wim Sonneveld, Edith Piaf en Toon HermansBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden