PlusInterview

Albert Verlinde: ‘Musicals op zijn vroegst pas in maart hervat’

Stage Entertainment heeft proto­collen voor theaters, bezoekers en medewerkers klaar. Toch wil directeur Albert Verlinde op zijn vroegst in maart zijn musicals hervatten.

Albert Verlinde, directeur van Stage Entertainment, wil in maart herstarten met aangepaste zalen. Beeld ANP Kippa

Als directeur van een bedrijf waarvan de Nederlandse tak zo’n 450 medewerkers heeft, zowel tijdelijke als vaste, heeft Albert Verlinde (59) nog relatief weinig slecht nieuws hoeven brengen aan zijn personeel. “We hebben verzocht vakantiedagen op te nemen, aflopende contracten verlengen we niet en vacatures vullen we niet in, daarmee redden we het voorlopig.”

Stage Entertainment Nederland bezit twee theaters (Afas Circus Theater en Beatrix Theater) en produceert musicals. Toen de coronacrisis uitbrak, was Tina (over het leven van Tina Turner) net in première gegaan in Utrecht. Anastasia draaide pas een half jaar in Scheveningen en de David Bowiemusical Lazarus zou na een vast verblijf in Amsterdam door het land gaan touren.

“Toen gingen de theaters dicht en verdienden we van de ene op de andere dag niets meer,” zegt Verlinde. “We waren gewend elke week 20.000 kaarten van ongeveer 50 euro te verkopen, reken maar uit. We koersen af op een omzetverlies van zo’n 50 miljoen.”

Lange termijn

Reden tot paniek is er niet, zegt Verlinde. “We hebben nationaal en internationaal goed gepresteerd en ik maak me absoluut geen zorgen over het voortbestaan van het bedrijf. Maar onze portemonnee is niet eindeloos diep en anderhalf jaar geleden zijn we overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Advance Publications, dat natuurlijk ook kritisch meekijkt.”

Om rust te scheppen en bedenktijd te creëren, besloot Stage de producties op zijn vroegst pas in maart volgend jaar te hervatten. “Die tijd is nodig om goed te kunnen plannen en voorbereiden. Hoe gaan we open? Voor hoeveel mensen en hoe doen we dat veilig? Dat zullen meer bedrijven hebben ervaren: het managen van de coronacrisis draagt niet bij aan de plannen voor de lange termijn.”

Halve bezetting

In het geval van Stage Entertainment gaat het vooral om protocollen voor theaters, bezoekers en medewerkers. “Daar hebben we hard aan gewerkt, die liggen klaar en ik heb er een goed gevoel over dat het gaat lukken. We gaan uit van een bezetting van 50 procent als we in maart weer kunnen beginnen. Dat betekent 750 mensen in Utrecht en 900 in Scheveningen. We willen in de zalen een rij vrij houden en een rij vullen met behulp van tussenschotten, zodat je met je eigen groepje naar een voorstelling kunt.”

In de zoektocht naar aanpassingen bundelt Stage Entertainment in Nederland de krachten met Mojo en ID&T, twee andere entertainmentreuzen. “Samen hebben we een half miljard omzet, uit 6,7 miljoen tickets per jaar. We lopen tegen dezelfde problemen aan en kunnen voordeel halen uit samenwerking. Al was het maar voor het collectief inkopen van mondkapjes en hygiëneproducten. Samenwerking is ook handig richting de politiek, die we nodig hebben. Onze sector hoort in de perceptie van de politiek bij cultuur, terwijl onze bedrijven eerder thuishoren bij Economische Zaken. Inmiddels hebben we daar gelukkig ook goede contacten.”

Belangrijke lessen

Een van de belangrijkste lessen uit de coronacrisis: wees voorbereid op het onverwachte. “Wij hadden het in het begin toevallig goed voor elkaar, doordat Italië op ons voorliep en het theater van Stage daar al dicht moest. We hadden drie scenario’s klaar: het verlies van de helft van de omzet, drie maanden dicht of een halfjaar dicht.”

“We gingen meteen aan de slag met het derde. Ik zat diezelfde dag met ­viroloog Ab Osterhaus aan tafel bij Op1, hij fluisterde mij in dat we ervan moesten uitgaan dat dit wel een halfjaar zou gaan duren. We konden maar beter van het negatiefste scenario ­uitgaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden