Albert Heijn biedt excuses aan voor broccoli-inhaker Songfestivalnummer

Het was nooit de bedoeling om met de ‘inhaakadvertentie’ op de broccolihype van het Songfestivalnummer iemand voor het hoofd te stoten. Dat laat Albert Heijn weten in reactie op de boosheid onder Surinaamse Nederlanders dat ook de commercie totaal voorbij is gegaan aan de echte betekenis van Songfestivalinzending Birth Of A New Age.

null Beeld Unexpected Records
Beeld Unexpected Records

Surinaamse Nederlanders zijn verontwaardigd dat er nauwelijks discussie is geweest over de echte lading van het nummer van de Surinaamse zanger Jeangu Macrooy. De meeste Nederlanders zijn volgens hen door het Surinaamse zinnetje ‘Yu no man broko mi’ in het lied maar blijven steken bij grappen en geintjes over broccoli: het zinnetje werd vaak herhaald als ‘I don’t like broccoli’.

Dat Birth Of A New Age naar het tijdperk van de slavernij verwijst, waarin de cultuur, taal en religie van zwarte mensen werden uitgewist, negeren de meeste Nederlanders volgens Mitchell Esajas, oprichter The Black Archives, liever. Juist het weggelachen zinnetje ‘Yu no man broko mi’ en de toevoeging ‘mi na afu sensi’ is voor Surinamers zwaar beladen. Het betekent letterlijk ‘je kan me niet breken, ik ben als een halve cent’ en roept een beeld op van de veerkracht van zwarte mensen na het slavernijtijdperk.

Zwarte Piet-discussie

Esajas had gehoopt dat er na de broccoligrapjes een debat los zou barsten over de echte betekenis van het Songfestivallied, maar dat is tot zijn grote teleurstelling niet of nauwelijks gebeurd. Tot zijn ergernis haakte zelfs de commercie op de ‘broccolihype’ in. Zo lanceerde Albert Heijn een advertentie met een aanbieding voor de groente. Esajas: “Net als in het begin van de Zwarte Pietdiscussie doen bedrijven alsof er niks aan de hand is. Commerciële belangen zegevieren, de gevoelens van zwarte mensen worden genegeerd.”

Albert Heijn stuurt naar aanleiding van de ophef deze korte reactie: ‘Albert Heijn haakt vaker in op actualiteiten. We zagen dat in dit liedje iets anders werd gehoord dan bedoeld (een ‘mama appelsapje’) en hebben daar met een knipoog op ingespeeld. We hebben veel leuke reacties gekregen en een paar negatieve’. De grootste supermarktketen voegt er ten slotte aan toe: ‘Het is uiteraard nooit onze bedoeling geweest iemand voor het hoofd te stoten’.

Michael Jackson

Met dat ‘mama appelsapje’ verwijst Albert Heijn naar de uitdrukking voor verbasterde zinnetjes in liedjes. De uitdrukking komt van Michael Jacksons ‘Wanna be starting something’. De overleden popster zegt daarin ‘Ma me se, ma me sa, ma ma coo sa’ maar Nederlanders zongen het vaak mee als ‘Mama se, mama sa, mam’ appelsap.’

Jeangu Macrooy, geboren in Suriname, nu wonend in Amsterdam, staat op zaterdag 22 mei in de finale van het Songfestival in Ahoy dat vanwege corona een aangepaste editie kent. Macrooy schreef eerst het nummer ‘Grow’ voor het Songfestival maar toen de show vanwege de pandemie vorig jaar niet doorging, leverde hij ‘Birth Of A New Age’ in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden