PlusBoekinkopers

AKO: 'We loodsen van ingang tot kassa'

Hoe komen boekwinkels tot de keuze van hun aanbod? Welke boeken komen wel, en welke niet op de plank? Een zesdelige serie over het vak van de inkoper. Vandaag: AKO. 'De omloopsnelheid van een boek bekijken we elke dag opnieuw.'

Commercieel manager van AKO, Dieter Klein Nagelvoort: 'De focus ligt op high traffic'Beeld Renate Beense

'De AKO mag in zo'n serie over boekhandels in Het Parool natuurlijk niet ontbreken," zegt Dieter Klein Nagelvoort. "Want AKO is in 1878 opgericht als Amsterdamsche Kiosk Onderneming, al spreekt men tegenwoordig gewoon van AKO."

Hij staat voor de AKO-vestiging in de IJpassage van het Centraal Station. Klein Nagelvoort (40) is net manager inkoop af; hij is nu commercieel manager, maar hij geeft graag tekst en uitleg over het reilen en zeilen van de ruim honderd AKO's die in het hele land te vinden zijn op stations, luchthavens en in ziekenhuizen. En dan zijn er nog ruim twintig stadswinkels.

"Maar de focus ligt op high traffic. Veel mensen die ergens zijn of naartoe moeten, mensen die haast hebben, en die misschien een paar minuten overhebben. Die dan nog even snel de AKO induiken voor hun trein vertrekt."

Een boek- en tijdschriftenwinkel voor de ­snelle koper dus.

En daar is zijn de AKO's uitstekend op toe­gerust, aldus Klein Nagelvoort. "Wat je ziet op stations is dat lezen nog altijd een belangrijke rol vervult in de tijdsbesteding. Er lopen ontzettend veel mensen onze winkels in. De klant moet snel kunnen vinden wat hij zoekt, want, als we even de stationswinkels nemen, uit cijfers van de NS blijkt dat de reiziger gemiddeld zeven minuten op een station is. En daar moeten we de winkels op aanpassen."

Afspiegeling van de maatschappij
Dus is er een fast lane. "En dus loodsen wij de klant van de ingang tot de kassa. Hij komt langs de tafel met de literaire toptien, passeert de tijdschriftenwand, en komt dan uit bij de kassa. Zo geef je de klant die alleen sigaretten wil, ook de mogelijkheid een boek of tijdschrift te kopen."

Voor de klant die wat meer tijd heeft zijn er ­zijpaden waardoor hij bij de literaire topvijf komt, bij de tafel 'mooi meegenomen'. Of bij de kast met Engelse boeken en de strips.

Wat vinden we in de AKO? Wat wordt er ingekocht? Er is een toptien, er liggen de nieuwste thrillers, en vooral veel bekende namen. Het publiek op het station, aldus Klein Nagelvoort, is een afspiegeling van de maatschappij. Geen poëzie dus (behalve Tim Hofman) of klassieke werken uit de fraaie Perpetuareeks van uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep.

Verrassend goed verkocht

“Een onverwacht succes was Ikigai, het Japanse geheim voor een lang en ­gelukkig leven. Van ­Francesc Miralles en Héctor García.”

"Je moet actueel zijn."

Met dat zinnetje karakteriseert Klein Nagelvoort de filosofie van de AKO.

"Als het boekenpanel bij De wereld draait door is, staat onze boekenvrouw op scherp. Dan moeten wij de volgende dag die boeken die daar zijn besproken bij de kassa kunnen aanbieden. Zodat de klant denkt: hé, is dat dat boek van gisteravond? Of: wat een leuk boek, dat ga ik morgenochtend op het station kopen. Je moet dus heel erg goed de markt bijhouden."

Dagelijks spel
Omdat de ruimte op de meeste plekken beperkt is, moet er efficiënt mee worden omgegaan. "Als we een boek willen aanbieden, betekent dat dat er ook een boek weg moet. Elke dag wordt gekeken naar de omloopsnelheid. Wat is er verkocht, wat doet het totaal niet? Om de actualiteit in de winkel te houden moet je dat allemaal in de gaten houden. Dat is een spel dat je dagelijks speelt. Reizigers die elke dag hun AKO inlopen, maar nooit iets nieuws zien, komen minder vaak terug. Dat is niet goed. Dat inkopen is echt een vak, heel anders dan het inkopen van Marsen en Snickers. Wij zijn van het lezen, lezen zit in ons dna."

Op de vraag welke boeken het goed doen, geeft Klein Nagelvoort een verrassend antwoord. "Mindfulnessboeken doen het heel goed. Misschien dat de reiziger tegenwicht zoekt voor de drukke omgeving?"

Voor rust zorgt ook de standaarduitrusting van de AKO's: grijze vloeren, zwarte kasten en witte tafels. "Het is al druk genoeg met die verschillende covers van boeken en tijdschriften."

Opzienbarend is het aantal titels dat bij de AKO te koop is; zo'n 1500 - behoorlijk veel voor een winkel waarvan vaak wordt gezegd dat het alleen de toptien aanbiedt.

"En om de klant te verrassen, je moet er altijd voor zorgen dat je de klant verrast, bieden we ook zeer regelmatig een literair debuut aan."

En Dieter Klein Nagelvoort bedenkt ter plaatse een nieuwe AKO-slogan: "Commercieel en verrassend."

Dit is het vierde deel van een korte serie. Volgende week manager
Tim Waterhouse en verkoper Tim Butler van Waterstones.

Lees ook deel 1: 'Flutboeken willen we niet', deel 2: Scheltema: 'Prijs is de leidraad bij boek in de ramsj' en deel 3: Java Bookshop: 'We zijn anders, dat stralen we uit'

Tegenvaller

“Harry Potter en het vervloekte kind. De Engelse druk was zo succesvol en daardoor hadden we van de Nederlandse vertaling meer verwacht.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden