Plus Mode

Aitor Throup: 'Ik heb een obsessie voor broeken'

Designer en kunstenaar Aitor Throup (36) is sinds een halfjaar de creatief directeur van G-Star RAW. Zijn missie: jeans steeds opnieuw uitvinden.

Designer en kunstenaar Aitor Throup: 'Ik zie G-Star als broekeninnovator' Beeld Sanne Zurne

Allereerst iets wat menig Amsterdammer zal verbazen.

Er bestaan mensen die Amsterdam een uiterst kalme stad vinden om in te wonen. Designer en kunstenaar Aitor Throup is zo iemand. Wie hier 'maar, maar, maar'-roepend wil inbrengen dat de stad dagelijks tienduizenden inwoners, toeristen en fietsen over minuscule grachtjes perst, bedenke het volgende: de man woonde hiervoor in Londen.

"In Amsterdam voel ik me zo gefocust. Als ik 's avonds thuiskom, hoor ik niet de hele tijd sirenes. Ik werk graag 's avonds, omdat er dan minder mensen op straat zijn. Het voelt alsof ik meer energie heb voor mezelf. Hier voel ik dat de hele tijd."

Throup is sinds een halfjaar creatief directeur van G-Star RAW, het Nederlandse denimlabel dat sinds 1989 furore maakt met onbewerkt denim. Die benoeming kwam niet uit de lucht vallen. Throup deed als consultant al de artdirection voor een G-Starcampagne, maakte een collectie en bedacht het concept voor de flagshipstore van G-Star in Londen.

Daarnaast is hij een veelgevraagd kunstenaar. Hij doet de artdirection voor de Britse band Kasabian en ontwierp de kostuums voor twee van de films van The hunger games.

Militaire stijl
De oorspronkelijk uit Argentinië afkomstige Throup groeide op in Groot-Brittannië. Hij studeerde af in ­Fashion Menswear aan de Royal College of Art in Londen. Wie Throups werk bekijkt - zijn eigen label is op de Londen Fashionweek te zien - begrijpt de stap naar G-Star: de designer en het label delen een voorliefde voor een futuristische, militaire stijl, contrast tussen donker en licht, en voor broeken.

"Ik ben altijd geobsedeerd geweest door het ontwerpen van broeken. Ze zijn ondergerepresenteerd. Ze krijgen niet de aandacht die bijvoorbeeld jasjes krijgen. Daarom pas ik ook bij G-Star, dat ik als een broekinnovator zie."

De lijn die Throup heeft ontwikkeld heet G-Star RAW ­Research. Vanaf juni is de nieuwste collectie - met onder andere jeans en bomberjacks - te koop in Amsterdam. Het is de tweede collectie die onder Throups supervisie is gemaakt. Elk ontwerp is er in twee kleuren denim: de donkere look waar G-Star bekend om is en een gebleekte, bijna witte versie.

De presentatie tijdens de Fashionweek in Parijs in januari was een spektakel. Throup heeft een broertje dood aan standaardshows met catwalk en modellen en had in plaats daarvan een grote hal laten inrichten. Alle donkere kleding hing aan de ene kant en de lichte aan de andere. Een deel van de stukken zweefde zo'n beetje door de ruimte.

Het past bij Throups benadering van mode. Die moet vernieuwend zijn en vragen stellen: waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Bezoekers van het grote G-Starhoofdkantoor langs de A10 worden verwelkomd door een groot paard gemaakt van gaas dat op zijn kop hangt. Ook dat is van Throup.

"Bij G-Star proberen we jeans steeds opnieuw uit te vinden. Daarom proberen we te bedenken: you know what, misschien is dit helemaal geen jeans. Misschien is dít jeans. Kunst gaat erover om die stap te nemen."

'Bij G-Star proberen we jeans steeds opnieuw uit te vinden' Beeld Sanne Zurne

Throup laat de mouw zien van een jack uit de nieuwe 'Motac'-collectie (het jasje is geïnspireerd op de motorcross). Op elke plek waar de menselijke arm buigt, zijn ­inzetstukken van een zachte ribstof geplaatst.

In plaats van dat de mouw in één stuk stof aan de schouder is vastgestikt, bestaat de mouw uit aan elkaar vastgenaaide delen. De bovenarm, schouder en onderarm bewegen daardoor - ook zonder arm erin - als de arm zelf, een beetje ­zoals bij een harnas. Throup laat een donkere jeans zien die volgens hetzelfde principe is gemaakt. "De jeans ­bestaat deels uit andere stof dan denim, maar iedereen ziet het toch als een jeans. Dat is evolutie."

Gaat het je met ontwerpen vooral om vernieuwen of wil je kleding maken die anatomisch fijner draagt?
"Uiteindelijk dat laatste. Soms wordt iets op een ­bepaalde manier gedaan, maar je kunt je ook afvragen waaróm. Dat kan komen doordat rollen stof in standaardformaten komen die die manier mogelijk maken. Dat kan je uitdagen het anders te doen."

Nog een voorbeeld: 3D-design. Dat is een manier van kledingmaken die G-Star al jaren toepast. Throup laat zien hoe hij een '3D-jeans' maakt. Een normale broek heeft de naad over de zijkant van het been lopen. Throup verschoof de naad naar de achter- en voorkant van het been zodat de broek om het been heen is gevormd en je van de zijkant al de vorm van een been ziet.

Hij vergelijkt het met een auto. "Als je een mooie auto ziet, komt dat doordat de lijnen harmonieus zijn. Als je een lelijke auto ziet, komt dat door bits die everywhere zijn. Bij deze jeans is de zak niet gewoon ingestoken als een zak, maar hij komt voort uit de lijnen van de rest van de jeans. Voor mij is dat poëzie."

Hoe is het om aan het hoofd te staan van een groot ­denimlabel na altijd onafhankelijk te hebben gewerkt?
"Het voelt heel natuurlijk. Ik ben bij veel high profile-klussen betrokken geweest, maar ik voel me er nooit door overweldigd, omdat ik geloof dat ik dingen doe om de juiste redenen. Naar G-Star ben ik toegegroeid. En ik heb mijn eigen studio ook nog steeds."

Je gelooft niet in het traditionele idee van elk jaar een zomer- en een wintercollectie. Waarom is dat?
"Geloof jij erin? Mensen hebben kleding nodig voor warm weer, koud weer en iets ertussenin. Maar die draag je niet altijd in de bijbehorende seizoenen. Ik geloof liever in goed design."

Hoe werkt dat in de praktijk? G-Star is een groot label dat toch geregeld met nieuwe lijnen moet komen?
"Op sommige momenten moeten we korte broeken verkopen en op andere momenten jasjes. Daar kom je niet onderuit. Ik ga liever uit van de kern van een design. Daar kun je verschillende versies van maken. Dus je maakt bijvoorbeeld een superlichtgewicht jasje en daar maak je dan ook een gewatteerde versie van. Een goed design kan de tand des tijds doorstaan."

Throup noemt als voorbeeld de Elwood, een type broek dat G-Star in 1996 op de markt bracht. Vorig jaar werd de broek geherintroduceerd. De broek is er in 25 prints. In de campagne draagt Pharrell Williams de Elwood. De zanger en muzikant is sinds vorig jaar mede-eigenaar van G-Star.

Hoe is het om te werken met Pharrell? Is hij hier vaak?
Throup steekt zijn hoofd onder de tafel en doet alsof hij er iemand onder vandaan haalt. "Ja, hij was hier al die tijd al. 'Je mag er nu uitkomen!'" Hij lacht. "Nee, het is heel fijn. Wat Pharrell doet, loopt parallel met wat G-Star altijd heeft gedaan. Hij is niet bang om te dromen en pusht de grenzen van wat kan. En hij is goed in het vasthouden van een kinderlijke benadering en neemt dingen niet al te ­serieus. Pharrell snapt het belang van vakmanschap en emotie voor een product. Ik denk dat het heel goed past."

Naast wat je allemaal al doet, plaats je ook nog elke dag op Instagram een schets. Hoe vind je daar tijd voor?
"Het is een goede oefening. Ik wil wat ik doe graag heel goed doen, hierbij laat ik dat perfectionisme los. Ik probeer te maken wat er komt. Misschien klopt het dan anatomisch niet, maar het gaat me om de emotie. Vroeger wilde ik alles heel erg onder controle hebben en daardoor zag ik elke schets als een illustratie waarbij ik vooraf al bezig was met het eindresultaat. Nu doe ik er drie tot vijf minuten over." Lacht. "Het is mijn dagelijkse therapie."

Je volgt maar twee accounts op Instagram: die van G-Star en dat van Nasa. Waarom Nasa?
"Dat is mijn favoriete brand. Nasa is de belichaming van alles wat we net hebben besproken. Zij redefinieert de grenzen van wat mogelijk is. Als je kijkt naar de evolutie van de ruimtevaartpakken: ze maken ze nu heel anders dan vroeger. Nasa heeft de conventies uitgedaagd die ze voor zichzelf had bedacht."

"Ik heb heel vaak meetings. Als ik niet het zelfvertrouwen had om te weten waarom ík daar zit, zou ik sommige dingen helemaal niet zeggen. Ik zou bang zijn dat mensen me raar vinden. Maar je moet proberen iets te ontwikkelen wat er nog niet is. Dat is waar wij hier in geloven en waar ik in geloof als artiest. Dat is Nasa. En dat is G-Star."

'Soms wordt iets op een ­bepaalde manier gedaan, maar je kunt je ook afvragen waaróm' Beeld Sanne Zurne

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.