Afscheid na 24 afleveringen en 580 personages A'dam-E.V.A.

Na 22 afleveringen beleeft de serie A'dam-E.V.A. zondag het slotstuk als de laatste twee afleveringen ­achter elkaar worden uitgezonden op NPO3. 'Ik hoop dat we over tien jaar een Cold Feetje doen.'

Teun Luijkx en Eva van de Wijdeven in A'dam-E.V.A. Beeld VARA

Hanneke Groenteman noemde A'dam-E.V.A. in De Wereld Draait Door de allerbeste Nederlandse serie, ooit gemaakt. Had Matthijs van Nieuwkerk dat goed gehoord? "Ja. Ooit."

Tv-recensent Hans Beerekamp was iets genuanceerder en sprak over de serie als 'een pleidooi voor liefde en tolerantie' - een welkom sentiment.
Zondagavond wordt met een dubbele aflevering afscheid genomen van de verhalen van Eva van Amstel (Eva van de Wijdeven) en Adam de Heer (Teun Luijkx), én van die van alle andere Amsterdamse verhalen die door scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm en regisseur Norbert ter Hall handig in de serie zijn gevlochten.

Na 24 afleveringen, 148 verhalen, 580 personages en liefst 22 versies van ­titelsong Ik Kan Blijven Kijken (onder andere van Willeke Alberti, Huub van der Lubbe, Peter Beense en Paul de Leeuw) houdt het nu op.

Het laat Ter Hall niet koud. "Het is van eerste idee tot slotuitzending toch een project van bijna tien jaar ­geweest. Met meerdere schrijvers en regisseurs hadden we sneller kunnen werken, maar juist door het zo te doen, is de serie heel consistent ­geworden en heeft het, denk ik, een grote echtheid gekregen."

Geluk in de stad
In maart 2011 was de eerste aflevering, pas eind 2014 begon het tweede seizoen en twee jaar later komt de ­serie tot een einde. De opbouw is duidelijk: van geluk in de stad vinden, naar het behouden ervan, tot je uiteindelijk zo ver bent het te delen met anderen.

Ter Hall: "Robert kwam er bij het schrijven van seizoen twee achter dat het een drieluik zou moeten worden. Dan moet je niet nog ­provisorisch gaan proberen er meer uit te melken. Al lijkt het me erg leuk over tien jaar een eenmalige comeback, een Cold Feetje, te doen."

De omgang met acteurs en crew is warm, en zal dat ook blijven, vermoedt Ter Hall. Schrijver Alberdingk Thijm gebruikte bovendien veel input van de acteurs: Eva van de Wijdeven doet net als personage Eva vrijwilligerswerk bij de Voedselbank en acteur Rick Paul van Mulligen is, evenals zijn karakter Harm-Jan, met zijn vriend op zoek geweest naar een moeder voor hun kind.

"Dat maakt dat de serie heel dichtbij is gekomen. Het is geen genre, geen ziekenhuis- of politieserie vol intriges. We hebben vooral willen laten zien hoe gaaf mensen zijn."

Hecht clubje
Niet alleen de karakters groeiden in de drie seizoenen van de serie. Achter de schermen speelde zich iets soortgelijks af: Gerben Breur was in seizoen één nog runner (die acteurs ophaalt en thuisbrengt rond opnames), later werd hij assistent -opname­leider en bij het slotseizoen was hij de eerste assistent van regisseur Ter Hall. "En Josje van Erkel was de eerste twee seizoenen camera-assistent, maar heeft het laatste seizoen alles gedraaid. Het is echt een hecht clubje."

Maar na zondag zit het er echt op, al hintte Ter Hall enkele maanden geleden op concrete interesse uit Amerika, waarbij New York het decor zou moeten zijn.

"Dat gaat nog steeds heel goed. Gisteren kreeg ik nog een mailtje van de Amerikaanse schrijfster. Ze zijn heel hard bezig."

A'dam-E.V.A., laatste twee afleveringen, morgen 20.30 uur op NPO3.

Norbert ter Hall, regisseur van de serie A'dam-E.V.A., die mogelijk in de VS wordt gemaakt met New York als decor. Beeld Wikkie Hermkens
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden