PlusFilmrecensie

Adieu Monsieur Haffmann: wat gebeurt er als je onderduiker wordt in je eigen huis?

In de Franse film Adieu Monsieur Haffmann wordt de spanning tussen drie tot elkaar veroordeelde mensen in een door de nazi’s bezet Parijs steeds verder opgevoerd.

Elise van Dam
Gilles Lellouche en Nikolai Kinski in de Franse oorlogsfilm Adieu Monsieur Haffmann. Beeld
Gilles Lellouche en Nikolai Kinski in de Franse oorlogsfilm Adieu Monsieur Haffmann.

Als Joseph Haffmann (Daniel Auteuil) in 1941 de aankondiging van een volkstelling van Joden ziet verschijnen op straat, weet hij genoeg. “Hier blijven is waanzin,” concludeert hij en dus besluit hij met zijn gezin halsoverkop te vluchten naar de nog niet door de nazi’s bezette ‘vrije zone’.

De Parijse juwelier doet het pand waarin zijn woning, winkel en atelier huizen over aan een medewerker die hij nog maar net in dienst heeft. “Je kent me nauwelijks,” stamelt deze François Mercier (Gilles Lellouche).

Als Haffmann de volgende dag de trein mist, ziet hij zich genoodzaakt terug te keren naar zijn huis, waar Mercier inmiddels is ingetrokken met zijn vrouw Blanche (Sara Giraudeau). Ineens is Haffmann gast in zijn eigen huis, en niet veel later onderduiker. Terwijl de juwelier zich schuilhoudt in de kelder, verandert Mercier de naam op de gevel en verkoopt de door Haffmann vervaardigde sieraden als zijn eigen werk aan de nazi’s.

Adieu Monsieur Haffmann is een verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Jean-Philippe Daguerre. Die theaterachtergrond is voelbaar in hoe op een paar vierkante meter de spanning tussen een handvol personages wordt opgevoerd. Maar helaas ook in een in grijsblauwe tinten gedrenkte buitenwereld die nooit meer wordt dan een wat levenloos decor.

Het zijn dan ook niet die buitenwereld en de bordkartonnen nazi’s waar de dreiging vanuit gaat, maar de onder druk krakende François Mercier. Lellouche speelt diens transformatie overtuigend. Van een man die in een ongewilde situatie een kans tot eigen gewin ziet, tot iemand die steeds verder gaat om dat gewin te behouden. “We hadden niets,” verzucht zijn vrouw Blanche. “Nu wil hij alles.”

Adieu Monsieur Haffmann

Regie Fred Cavayé
Met Daniel Auteuil, Sara Giraudeau, Gilles Lellouche, Nikolai Kinski
Te zien in City, Filmhallen, Het Ketelhuis, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden