Plus

Adele, de vrouw van 115 miljoen

Adele staat volgens Britse media op het punt een contract ter waarde van 115 miljoen euro te tekenen met Sony. Dat een megacontract zich niet altijd uitbetaalt, bewezen REM, Mariah Carey en Whitney Houston.

Adele, binnenkort waarschijnlijk de bestbetaalde vrouwelijke artiest uit de popgeschiedenis.Beeld Simon Emmett

Helemaal niet zo lang geleden woonde Adele nog bij haar moeder in Londen en bezat ze geen rooie rotcent. Maar naar het zich laat aanzien beschikt de 28-jarige Britse zangeres eind dit jaar over een slordige 337 miljoen euro.

Haar vermogen bedraagt nu al 122 miljoen. Het zakenblad Forbes berekende dat haar huidige tournee, die haar begin volgende maand vier keer in de Ziggo Dome brengt, de zangeres nog eens 100 miljoen euro zal opleveren. En dan is er nog een nieuw platencontract, waarvan diverse Britse media zeggen te weten dat het een waarde van ruim 115 miljoen euro heeft.

Tot nu toe bracht Adele haar muziek uit via XL Recordings, een in weerwil van de naam kleine, onafhankelijke platenmaatschappij die per jaar gemiddeld slechts zes albums uitbrengt in vooral de alternatieve hoek. Nu het contract met XL afloopt, dienen zich de echt grote spelers aan. Het contract met Sony zou Adele niet alleen de bestbetaalde Britse artiest aller tijden maken, maar ook de bestbetaalde vrouwelijke artiest uit de popgeschiedenis.

De bestbetaalde Britse artiest tot nu toe is Robbie Williams, die in 2002 bij platenmaatschappij Universal een contract tekende van 103 miljoen euro.

Het meest lucratieve contract voor een vrouwelijke artiest staat vooralsnog op naam van Whitney Houston, die in 2001 haar handtekening zette onder een overeenkomst met platenmaatschappij Arista ter waarde van 90 miljoen euro.

De 115 miljoen die Sony naar alle waarschijnlijkheid gaat betalen om haar platen te mogen uitbrengen, zijn nog niets vergeleken met de waarde van het contract dat dezelfde platenmaatschappij in 2010 sloot met Michael Jackson. Dat de 224 miljoen euro die de King of pop daarvoor kreeg ooit nog zullen worden overtroffen, lijkt sterk. In de top vijf van meest lucratieve contracten wordt Jackson gevolgd door U2 (179 miljoen euro), Lil' Wayne (134 miljoen), Jay Z (134 miljoen) en Bruce Springsteen (97 miljoen).

Het is opvallend dat Sony zo veel geld over heeft voor een platencontract met Adele in een tijd dat de meeste consumenten hun muziek gratis of tegen een kleine vergoeding streamen. Maar Adele, wier jongste album 25 niet te vinden is op Spotify, is een van de weinige artiesten van wie mensen nog fysieke geluidsdragers kopen. Van het vorig jaar verschenen 25 zijn al 19 miljoen exemplaren verkocht.

REM
72 miljoen euro, Warner Bros, 1996

Waarom betaalden ze het?
In augustus 1996 was REM de grootste rockband op de planeet. Na van independent IRS te zijn overgestapt naar het grote Warner Bros waren de albums Automatic for the people, Out of Time, Monster en Green commerciële en artistieke knallers. De groep vernieuwde de relatie met Warner Bros met een contract ter waarde van 72 miljoen euro. Als wederdienst bracht REM de volgende maand het bewust hitvrije New adventures in hi-fi uit.

Was het zijn geld waard?
REM bereikte nooit meer de commerciële hoogten uit de vroege jaren negentig, New adventures was hun laatste platina album in de Verenigde Staten. Na het laatste van hun zesalbumsdeal, Collapse Into Now, trokken ze zich terug.

REMBeeld Marcus Brandt

Mariah Carey
72 miljoen euro, Virgin/EMI, 2001

Waarom betaalden ze het?
Vanaf haar in 1990 verschenen debuutalbum domineerde Carey de hitlijsten. Van het album Music Box uit 1993 werden 32 miljoen exemplaren verkocht, van Daydream uit 1995 25 miljoen. Nadat haar contract met Sony's Columbia was verlopen, wilde iedereen haar wel hebben, voor welke prijs ook.

Was het zijn geld waard?
Totaal niet. Glitter, het eerste album van de deal verscheen op - O, Mariah - 11 september 2001. Critici maakten er gehakt van en het verkocht (relatief) slecht. EMI voelde er niets voor nog meer geld in albums van Carey te steken en betaalde haar 25 miljoen dollar om onder het contract uit te komen. Pijnlijk dus dat van haar in 2005 op Island Records verschenen album The Emancipation of Mimi meer dan 12 miljoen exemplaren werden verkocht (Van Adeles 25 zijn 19 miljoen exemplaren verkocht).

Mariah CareyBeeld AFP

Whitney Houston
90 miljoen euro, Arista/Sony, 2001

Waarom betaalden ze het?
Whitney was Arista's grootste artiest: van haar soundtrack van The bodyguard werden 42 miljoen exemplaren verkocht, van haar album My Love is Your Love uit 1998 tien miljoen. En toen ze haar contract vernieuwde, was L.A. Reid, het nieuwe hoofd van Arista, net heel succesvol met albums van Usher, Pink en Outkast. Nog eens een meervoudig platencontract leek overduidelijk goede business.

Was het zijn geld waard?
Nee. De deal viel samen met Houstons toenemende persoonlijke problemen. Ze slaagde erin nog twee studioalbums (Just Whitney in 2003 en I Look to You in 2009) en een kerstplaat te maken voor ze in 2012 overleed.

Profielen REM, Mariah Carey en Whitney Houston door The Guardian.

Whitney HoustonBeeld Joel Saget
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden