PlusAchtergrond

Actie voor W139: 8 uur in de etalage voor kunst

Op Valentijnsdag belijdt kunsttalkshow Stampa zijn liefde voor het bedreigde kunstcentrum W139. Een marathonshow, donateursactie en benefietveiling bieden redding.

Er zullen 169 werken anoniem geveild worden. Onder de donateurs zijn bekende kunstenaars als Fiona Tan, Melanie Bonajo en Atelier van Lieshout. De volledige opbrengst gaat naar W139. Beeld
Er zullen 169 werken anoniem geveild worden. Onder de donateurs zijn bekende kunstenaars als Fiona Tan, Melanie Bonajo en Atelier van Lieshout. De volledige opbrengst gaat naar W139.

Het grootste werk is een hangende sculptuur van 4,1 meter hoog en 3,4 meter in doorsnee. Het kleinste een brons gegoten lachgaspatroon, Daartussenin: een groene buttplug die heerlijk naar zeep geurt, een paar sokken met op de linker het woord ‘original’ en op de rechter ‘copy’, een allerschattigst schilderijtje van een aansteker, een wastafelvormige sculptuur en een vervaarlijk uitziende knots.

Het is slechts een kleine greep uit de 169 kunstwerken die dit weekend onder de hamer gaan tijdens de veiling Dead Darlings #13 – Love for Sale: Alles moet weg. De opbrengst komt ten goede aan W139. Het kunstcentrum in de Warmoesstraat krijgt vanaf dit jaar geen structurele subsidie meer, mist door de lockdown donaties van bezoekers en kan geen aanspraak maken op coronahulppotjes. Die drievoudige tegenslag bracht W139 na een bestaan van 41 jaar aan de rand van de afgrond.

De benefietveiling is onderdeel van een grootscheepse hulpactie die op touw is gezet door kunsttalkshow Stampa. In een kruising tussen Serious Request en Zomergasten presenteren kunstcriticus Sacha Bronwasser en cabaretier Gover Meit een acht uur lang gelivestreamd programma, getiteld De liefdesmarathon. “Dit wordt onze langste uitzending ooit. Normaal houden we de lengte van een voetbalwedstrijd aan: twee keer drie kwartier met uitloop,” vertelt Bronwasser. “Maar de ingrediënten zijn als altijd: onze favoriete kunst en actievoeren.”

Artistieke interpunctie

De presentatoren zitten in de etalage van W139, zichtbaar vanaf de straat, net als de QR-code waarmee kan worden gedoneerd. Op hun mobieltjes kunnen voorbijgangers onder meer de vele 1-minuutfilms zien die als artistieke interpunctie door het programma zijn gestrooid. Afgewisseld met de voor Stampa gebruikelijke verkleedpartijen komen ook meer dan twintig gasten voorbij. Die vertellen over de waarde van kunst voor de Amsterdamse binnenstad. “Het zijn mensen uit de buurt, zoals de buurman en eigenaar van de Condomerie die hier al bijna even lang zit als W139. Of de vertegenwoordiger van NV Zeedijk, die zich herinnerde dat ze hier twintig jaar geleden voor het eerst was. Ze was net getrouwd en kocht een schilderij.”

Een van de werken voor de veiling. Beeld
Een van de werken voor de veiling.

Ook op de gastenlijst: de museumdirecteuren die zich onlangs in een ingezonden brief in Het Parool afvroegen wat zij konden doen om W139 te behouden. “We zullen ongetwijfeld ook ingaan op het voorstel van CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma om een Roy Lichtenstein uit de collectie van het Stedelijk te verkopen om zo de museumsector te redden,” zegt Bronwasser. “En het onderwerp dat niet mag ontbreken op Valentijnsdag is natuurlijk de liefde. Eigenlijk is deze hele actie één grote, kleffe bedoening. Geboren uit liefde voor W139, dat toch een beetje als het laatste Gallische dorpje doorstrijdt tegen het vastgoedkapitaal.”

Naamgeilheid

Voor de veiling riep Stampa de hulp in van Dead Darlings. Dit collectief besloot na afstuderen in 2005 niet afhankelijk te worden van de kunstmarkt en zelf werk te veilen. De tweede keer dat dat gebeurde was in de kelder van het toenmalige Post CS, waar W139 toen tijdelijk onderdak had gevonden.

“Voor deze veiling mikten we op 139 kunstwerken, een passend aantal, maar de inzendingen bleven maar komen,” zegt Hanna Mattes van Dead Darlings. “We zijn uitgekomen op 169 werken. Het liefst veilen we live, maar afgelopen zomer deden we een eerste onlineveiling bij de Rietveld Academie en die liep heel goed.”

Een van de werken voor de veiling. Beeld
Een van de werken voor de veiling.

Het concept van Dead Darlings is dat werken worden aangeboden die fremdkörper zijn binnen de oeuvres van kunstenaars, de darlings die gewoonlijk gekild moeten worden. Onder de donateurs zijn bekende kunstenaars als Fiona Tan, Melanie Bonajo en Atelier van Lieshout maar hun werk wordt anoniem aangeboden. Dead Darlings ageert hiermee tegen de naamgeilheid op de kunstmarkt en biedt beginnende verzamelaars de kans voor een bescheiden bedrag iets te kopen.

“Hoewel dat haaks staat op de bedoeling van deze veiling,” geeft Mattes toe. “We willen zo veel mogelijk ophalen. Maar vrijdag begon het online bieden bij 50 euro en zelfs als er maar één keer wordt geboden op ieder stuk, zitten we al aan bijna 8500 euro.”

Tijdens het laatste uur van de veiling, zondag tussen 17.00 en 18.00 uur, komt de veilingmeester in de uitzending de biedingskoorts opstoken.

“Elke euro komt terecht in de opgerichte stichting Supporting W139,” zegt Bronwasser. “Die is niet om tekorten op te lossen, maar om een nieuw bestaansmodel te ontwikkelen, zodat de basis, een gratis toegankelijke plek voor experimentele kunst in de binnenstad, kan blijven.”

Stampa #15: De liefdesmarathon, via het YouTubekanaal van talkshow Stampa. 14/2, 12-20 uur. De veiling is via auction.deaddarlings.nl

Een van de werken voor de veiling. Beeld
Een van de werken voor de veiling.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden