Plus

Acteur Jacob Derwig speelt crimineel van Holleederformaat

In de nieuwe dramaserie Klem, die donderdagavond aftrapt op NPO 1, speelt Jacob Derwig (47) een crimineel van Holleederformaat. Op het Nederlands Film Festival sleepte hij er een Gouden Kalf mee in de wacht.

Crimineel van formaat Marius Milner (Jacob Derwig) en zijn vrouw Kitty (Georgina Verbaan) Beeld Pief Weyman

In de eerste aflevering van de nieuwe Vara-serie Klem zit een scène waarin Marius Milner, een crimineel van formaat Holleeder die net na acht jaar gevangenisstraf is vrijgekomen, doodleuk komt binnenwandelen op de ouderavond van zijn dochtertje.

Milner (gespeeld door Jacob Derwig) stelt zich netjes voor en groet de meeste aanwezige ouders vriendelijk, hen totaal verbouwereerd achterlatend. Zit hun kind in de klas bij de dochter van een zware crimineel?

Maat vol
Derwig begint te lachen als de scène wordt aangehaald. "Doodeng toch? Prachtige scène. Het zou je gebeuren."

Donderdagavond begint de tv-­serie op NPO1, die werd geschreven door Frank Ketelaar (Overspel, Bloed, zweet en tranen, Publieke Werken). Klem gaat over weduwnaar Hugo (Barry Atsma), een hoge belastingambtenaar die met zijn dochters Laura en Suzan in Zuid woont. Een rustig leventje, totdat blijkt dat Chrissie, de hartsvriendin van Suzan, de dochter is van de beruchte crimineel Marius.

Hugo vindt de vriendschap vanaf het begin al niks, maar als hij in de deuropening wordt beschoten als hij zijn dochter ophaalt bij huize Milner, is de maat vol: Suzan mag niet meer met Chrissie omgaan. De twee zijn echter zo hecht dat Hugo keer op keer met Marius en diens vrouw Kitty (Georgina Verbaan) te maken krijgt.

Scenarist en regisseur Ketelaar liet zich inspireren door de penoze in Amsterdam; de beschieting in de deuropening is bijna een een-op-een verwijzing naar de aanslag op Cor van Hout.

Derwig: "Holleeder kwam natuurlijk ook regelmatig met zijn brommertje in Zuid. Hij heeft ook weleens bij ons op de stoep gestaan. Hij stond daar alleen te bellen, maar toch was het eng. Niet alleen omdat je weet wie het is, maar ook omdat hij iets gevaarlijks uitstraalt. Ik deed de deur open, zag hem staan en twee seconden later was ik weer binnen."

Spieren kweken
Nadat Ketelaar Derwig uitnodigde voor een casting, was het snel beklonken. "We hebben vaker samengewerkt, ook heel lang geleden al, voor de serie Bij ons in de Jordaan. Ik wilde dat mijn Amsterdams goed uit de verf zou komen. Ik ben niet zo'n dialectenman die makkelijk Brabants én Haags én Amsterdams uit zijn mouw schudt. Ik kan het wel een beetje, maar je hoort snel als je het te veel aanzet of in sommige scènes vergeet. Dat leidt af. Ik ben met Annet Malherbe gaan zitten, die kan het als de beste."

Derwig moest ook naar de sportschool om spieren te kweken. "Iemand die acht jaar in de bak zit, is elke dag vooral aan het opdrukken. Waldemar Torenstra heeft met Vechtershart de lat nogal hoog gelegd - ik meen dat hij 25 kilo is aangekomen, en dat zijn vooral spieren - maar ik heb er toch mooi vijf kilo aan getraind. En dat moet ik ook een beetje bijhouden voor het geval er een Klem 2 komt."

Derwig ontving voor zijn rol al een Gouden Kalf op het Nederlands Film Festival - zijn derde - en Klem draait eind deze maand op een Frans televisiefestival, maar een vervolg op de eerste tien afleveringen is nog geen uitgemaakte zaak.

"Nederland is een raar land, wat dat betreft. Je zou hopen dat we wat trotser zijn op een productie. De omroep zou kunnen zeggen: 'Wij vinden het te gek, ga maar schrijven, Frank.' Nu gaan we toch wachten op kijkcijfers. Áls er een vervolg komt, moet het al snel gedraaid worden." Op de achtergrond zijn de makers van Klem desondanks voorzichtig de eerste stapjes aan het zetten.

Revolutionary Road
Derwig is lovend over de ervaren Ketelaar, maar kijkt ook met grote nieuwsgierigheid naar de jonge generatie scenaristen en regisseurs die zich aandient.

"Jim Taihuttu is te gek, Mees Peijnenburg moet je in de gaten houden, de eerste film van Sam de Jong was indrukwekkend en Horizon van Giancarlo Sánchez: jezusmina. Prachtig. Er worden mooie dingen gemaakt, maar het mag altijd meer. We mogen echt trotser zijn op cultuur, film en toneel - en daar ook naar handelen."

Met Klem komt Derwig weer met een grote rol op tv, na een tijd vooral toneel te hebben gespeeld. Voor de nieuwe Vara-serie hield hij bewust andere klussen af.

"Ik moest blijven sporten, blijven eten. Anders krijg je een beer van een vent in aflevering één, die steeds smaller wordt. Ik vind het bovendien fijn om, nu mijn kinderen (9 en 12) nog jong zijn en Kim (van Kooten, Derwigs partner, red.) druk is met het draaien van Hollands hoop, het evenwicht te houden. Het is heel fijn te focussen op één ding."

"In de tijd die over was, ben ik begonnen met de voorbereiding van een theatervoorstelling op basis van mijn lievelingsroman, Revolutionary Road. Daar hebben we nu de rechten van. Een hartverscheurend mooi boek, met fantastische scènes. Er zit veel dialoog in, maar ook veel hiaten. Daar moet je iets voor verzinnen, best een karwei." Het stuk moet in oktober te zien zijn, met rollen voor onder meer Teun Luijkx, Malou Gorter en Derwig zelf, in regie van Erik Whien.

Crimineel, junk of dealer
Eind februari gaat hij aan de slag met De bankier van het verzet, een film over de gebroeders Wally en Gijs van Hall (later burgemeester van Amsterdam) die samen het verzet in Nederland financierden. Daar treft hij wederom Barry Atsma als tegenspeler.

"Iets totaal anders. Ik werd een tijdje alleen maar gecast voor de rol van crimineel, junk of dealer. Het ligt me ook wel om een personage iets mee te geven waardoor je hem niet helemaal vertrouwt - zoals bij Marius ook het geval is. Toen ik met Jean van de Velde de speelfilm Lek maakte, en daarin mijn eerste crimineel speelde, had hij één regieaanwijzing: níemand is de moeite waard om aan te kijken. Door die houding worden andere mensen super ongemakkelijk. Het geeft veel macht."

Klem, NPO 1, 20.30 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden