PlusGalerie

Acht eigenzinnige visies op Afrika

Eén van de werken uit Terre & Visages 2015-2018 van Guy Woueté.  Beeld Guy Woueté
Eén van de werken uit Terre & Visages 2015-2018 van Guy Woueté.Beeld Guy Woueté

Lithium, de grondstof voor moderne batterijen, wordt beschouwd als het nieuwe zwarte goud. Dit lichte metaal wordt ook op een chemische én mensonterende manier gewonnen en verwerkt. Volgens fotograaf Georges Senga plaveien elektrische auto’s en zonnepanelen niet alleen de weg naar een groene toekomst, maar leveren ze ook een bijdrage aan moderne slavernij en milieuonvriendelijke praktijken.

Voor een serie foto’s die nu in het CBK Zuidoost zijn te zien, ging Senga op zoek naar de geschiedenis van de exploitatie in de Democratische Republiek Congo. De belangrijkste manier om lithium daar uit de grond te halen blijkt nog steeds handwerk. Senga brengt de handen van mijnwerkers in beeld, vijf rijen hoog en zeven breed. Het is bijna een abstract grid met een ritmisch patroon, maar achter elke hand gaat een verhaal schuil.

Apartheid

Senga heeft een residentie gedaan bij de stichting Thami Mnyele. Sinds 1990 worden kunstenaars uit Afrika en de diaspora uitgenodigd om te werken in een atelierwoning in de Bellamystraat in West. De stichting is vernoemd naar de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Thami Mnyele (1948-1985) die streed tegen apartheid en in Botswana werd vermoord.

De naam Crossing Cultures draagt de tentoonstelling niet voor niets, want culturele uitwisseling, daar gaat Thami Mnyele over. Voorzitter Pauline Burmann: “Mensen denken vaak dat arme Afrikanen hierheen komen en dan een zetje krijgen. Maar zo gaat het niet. Er komen hier collega’s bij elkaar en er vinden kruisbestuivingen plaats.”

De tentoonstelling in CBK Zuidoost ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van Thami Mnyele bevat vooral recent werk van de acht deelnemende kunstenaars. Onder hen de internationaal bekende Moshekwa Langa uit Zuid-Afrika, wiens werk de afgelopen twintig jaar niet meer in Nederland te zien was. Langa toont twee tekeningen uit zijn doorlopende ‘psycho-geografisch mapping-project’. De verschillende delen van het beeldvlak zijn genoemd naar belangrijke plaatsen, gebeurtenissen en figuren in het leven van de kunstenaar.

Stereotypen

Aan de overkant van het CBK zijn grote foto’s bevestigd aan het Bijlmer Sportcentrum. Guy Woueté fotografeerde zichzelf tegen een gele achtergrond, steeds met een stuk groente of fruit in zijn hand. Woueté bestudeerde koloniale fotografie, waarin veel stereotypen voorkomen. Ook in een serie foto’s van mensen op straat in Kinshasa en Lubumbashi wil hij ingaan tegen stereotypen. “Iedereen, inclusief de Afrikanen zelf, moet af van de clichés die ons blind maken als het gaat om representatie en het begrip van afbeeldingen gemaakt in Afrika,” zegt Woueté in de publicatie die bij de tentoonstelling verschijnt.

Razia Barsatie, die nu een atelier heeft op de Rijksakademie, laat een aantal werken zien die zijn vervaardigd van goedkope materialen zoals klei, bloem, brooddeeg, een aubergine en knalgele schoonmaakdoekjes. Met zulke materialen hoopt ze over twee jaar verder te kunnen werken als ze zich in Suriname wil vestigen.

CROSSING CULTURES, 30 YEARS THAMI MNYELE FOUNDATION

RAZIA BARSATIE, SHARELLY EMANUELSON, ATTA KWAMI, MOSHEKWA LANGA, NEO MATLOGA, GEORGES SENGA, MICHELE TABOR EN GUY WOUETÉ
Waar CBK Zuidoost, Anton de Komplein 120
Te zien t/m 27/2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden