Plus

Ab van Hanegem: illusionist van het zuiverste water

Geometrische figuren zijn gecombineerd met kwaststreken die zwieren.Beeld Petr Cox

Dizziness as Illusion
Ab van Hanegem
Waar EenWerk, Koninginneweg 176
Te zien t/m 4/7 (max. 5 personen tegelijk)

Met schilderijen is het als met romans. Sommige lees je voor het verhaal, andere voor de stijl. Ab van Hanegem valt in de laatste categorie. Hij maakt geen figuratieve voorstellingen, maar etaleert schilderkunstige handelingen die het oog eindeloos en zonder plot laten dwalen.

Van Hanegems doeken zijn geen plaatjes die je op een computerscherm of cataloguspagina bekijkt, die moet je in het echt zien. Zeker als de kunstenaar, zoals in de tentoonstelling Dizziness as Illusion, zich beperkt tot een uiterst subtiel palet van zwart, wit en grijstinten. Bovendien is het meeste werk groot van formaat, waardoor kijken iets wordt voor het hele lichaam, niet alleen de ogen.

Die sensatie wordt bij EenWerk versterkt doordat je meteen bij binnenkomst wordt gesandwiched tussen twee doeken. Ovalen, trapezia, ruiten en driehoeken buitelen over het oppervlak. Met een schaduwrandje, een haaks geplaatst vlak of een paar streepjes geeft Van Hanegem ze de illusie van volume, maar het standpunt is verre van eenduidig waardoor de ruimte alle kanten op lijkt te buigen.

De loeistrakke geometrische figuren zijn gecombineerd met kwaststreken die zwieren, krullen en glijden om te eindigen in een spetterexplosie. M.C. Escher meets Jackson Pollock. Maar hoe goed je ook kijkt, het wordt nergens duidelijk of de driehoeken en ruiten uitsparingen zijn die zicht bieden op het abstract expressionistische geweld of dat ze er als confetti bovenop liggen.

Ter ere van Van Hanegems zestigste verjaardag combineert EenWerk het recente tweeluik met een minioverzichtje. Opmerkelijk daarin zijn twee academiewerken uit 1985. Er zijn kamers in te herkennen, gevuld met vlakken en slierten die geen meubilair voorstellen maar enkel dienen om de ruimte te definiëren en tegelijkertijd te ondermijnen. Ook toen al was Van Hanegem een illusionist van het zuiverste water.

Pièce de résistance van de tentoonstelling hangt op de bovenste verdieping. Beginnend links onderin is Van Hanegem losgegaan op een kluwen van bochten en golven. Ze lijken neergezet met de nonchalante perfectie van een meesterkalligraaf, maar zijn met een dun kwastje minutieus afgewerkt. Erbovenuit torent een rasterpatroon met een kleurverloop van muisgrijs tot zilverachtig. De componenten eisen afwisselend de voorgrond op, als in een bewegende hologramkaart. En dat alles met niet meer dan verf op een plat vlak.

not cancelled Netherlands

De coronacrisis heeft de digitale revolutie in de galeriewereld een flinke zet gegeven. Het nieuwste initiatief is not cancelled, een online kunstbeurs met virtuele tours, livestreams, interviews en artist talks. Het merendeel van de 21 deel­nemers aan de Nederlandse variant komt uit Amsterdam. Nog tot en met zondag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden