Plus Filmrecensie

A Tale of Three Sisters is een eenvoudige, wat trage vertelling

A Tale of Three Sisters vertelt het verhaal van drie zussen ergens in Anatolië. Helaas worden niet alle vragen beantwoordt waardoor de film enigszins eenvoudig en traag is. 

In de openingsscène van A Tale of Three Sisters rijden we ergens in ­Anatolië over onverharde wegen de bergen in tot we in een dorpje zijn aanbeland. En die bergen en dat dorp komen we de hele film niet meer uit.

In dat afgelegen Turkse bergdorp worden de zusjes Nurhan en Havva ‘teruggebracht’. Ze waren in de stad opgenomen in rijke families als hulp in de huishouding, maar worden om verschillende redenen teruggestuurd.

De oudste van de drie zusters, Reyhan, is dan al teruggekeerd, nadat ze (ongewenst?) zwanger was geworden. Ze is bevallen en zorgt voor haar kind. Vader Sevket – die zich bijna vernederend verontschuldigt tegenover de mannen die zijn dochters komen ­terugbrengen – weet zich geen raad, want hij kan zijn drie dochters maar moeilijk onderhouden. Hij huwelijkt Reyhan uit aan Veysel, een ongeletterde, onbehouwen en niet al te slimme herder (mooie rol van Kayhan Açikgöz), en zint op manieren zijn dochters weer elders onder te brengen.

En de drie zussen (Tsjechov!) ­dromen erover zo snel mogelijk het dorp weer te verlaten, want de uitzichtloosheid in het dorp is deprimerend. Reyhan is bezig met een brief aan haar tante in Ankara – ze wil door haar worden opgenomen – waarop haar vader zich honend afvraagt wie nu op haar zit te wachten.

De Turkse regisseur Emir Alper spiegelt in A Tale of Three Sisters het mooie landschap – dat tegelijkertijd staat voor het harde leven op het platteland – aan die drang om verder te komen in het leven, en over liefde. Dat resulteert onder meer in een vermakelijk gesprek over geslachtsgemeenschap tussen de twee oudste zusters, terwijl Alper suggestief laat inzoomen op het heen en weer bewegen van een karnvat.

A Tale of Three Sisters is een ­eenvoudige, wat trage vertelling die beklijft omdat Alper geen oplossingen aandraagt, en ook niet alle ­vragen beantwoordt (wie is die vrouw die zich al koprollend door de film beweegt?), maar de personages ­‘gewoon’ in tijd en ruimte plaatst.

Hij maakt het leven voor zijn karakters niet mooier, maar ook niet slechter. Terwijl hij ook opzichtig commentaar had kunnen geven op de rol van de vrouw in de samenleving. Maar het zijn de mannen in deze film die nog veel te leren hebben.

A tale of three sisters

Regie Emir Alper
Met Cemre Ebüzziya, Ece Yüksel, Helin Kandemir, Müfit Kayacan, Kayhan Açıkgöz
Te zien in Eye, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden