A Hidden Life: eindelijk weer een urgente film van Terrence Malick

Na drie enigszins onthechte films die zich in het heden afspelen, weet Terrence Malick met A Hidden Life, juist door naar het verleden te reiken, weer eens een film te maken met een enorme urgentie voor het hier en nu.

In To the Wonder (2012), Knight of Cups (2015) en Song to Song (2017) zocht Malick naar een verbeelding van de zoekende ziel van het doelloze heden. Hoewel Malick met die films volgens sommigen in toenemende mate zijn eigen navel als onderwerp nam, bleef zijn reputatie als nietsontziend filmauteur in de marges van het Hollywoodsysteem fier overeind. Een reputatie die A Hidden Life nu onomwonden bevestigt.

Voor wie al positie heeft ingenomen over ­Malicks naar transcendentie ­reikende cinema, biedt A Hidden Life geen nieuwe argumenten – noch voor, noch tegen. Voor wie hem uit het oog verloor ergens na Gouden Palmwinnaar The Tree of Life (2011), of voor wie simpelweg nooit het genoegen had, is deze film echter een uitstekende (hernieuwde) kennismaking. Alle Malickiaanse kenmerken zijn present, van zijn door graanvelden zwierende camerawerk (hier niet op het Amerikaanse platteland maar in de Europese Alpen) tot de filosoferend mijmerende voice-overs. Ze worden gevat in een meer klassiek verhalende structuur dan hij in decennia heeft ingezet. Het grote verschil met zijn recente films is dat A Hidden Life niet draait om een ­dolende mens maar juist de onverzettelijke vastberadenheid van zijn hoofdpersonages centraal stelt.

Malick baseerde de film op de echte briefwisseling tussen Franz Jägerstätter (August Diehl) en zijn echtgenote Franziska (Valerie Pachner). Zij zijn in de late jaren dertig twee van de pakweg vijfhonderd inwoners van het Oostenrijkse dorpje St. Radegund. Na de Anschluss weigert Jägerstätter trouw te zweren aan de nazi’s – een weigering die hij volhoudt, ondanks de immense gevolgen voor hemzelf en zijn vrouw en kinderen.

Historisch gezien is Jägerstätters standvastigheid een druppel op een gloeiende plaat, maar Malick toont overtuigend het belang en de schoonheid van dit vrijwel onzichtbare verzet. Juist in het aangezicht van groot en groeiend kwaad.

A Hidden Life

Regie Terrence Malick
Met August Diehl, Valerie Pachner