PlusFilmrecensie

A Beautiful Day in the Neighborhood: verfrissend en emotioneel rijk

Vertalers maken een onderscheid tussen vertalen naar de letter en vertalen naar de geest van de brontekst. Eenzelfde soort onderscheid wordt in de filmwereld vaak genoemd als het gaat over boekverfilmingen.

Het kan ook worden toegepast bij acteurs die echt bestaande mensen spelen. Tom Hanks is zeker niet de perfecte acteur om fysiek gestalte te geven aan de kindertelevisiemaker (en dominee) Fred Rogers. Hoewel kort voor de première van A Beautiful Day in the Neighborhood bekend werd dat de Hollywoodster en het personage dat hij speelt verre familie zijn, lijken ze bepaald niet op elkaar.

Hanks is wél de perfecte acteur om de aard van Rogers neer te zetten, zijn karakter – zachtmoedig, bedachtzaam, te allen tijde vriendelijk. Het imago van de acteur valt perfect samen met dat van zijn rol.

Fred McFeely Rogers (1928-2003), beter bekend als Mister Rogers, is in thuisland Amerika ook bijna twintig jaar na zijn dood nog een begrip. Meerdere generaties groeiden op met zijn kinderprogramma Mister Rogers’ Neighborhood, dat hij van 1968 tot 2001 onafgebroken maakte. Ruim dertig jaar lang sprak Rogers in zijn kalme en vriendelijke toon kinderen toe over lastige dingen als emoties en de volwassen wereld. Het is niet de persoon Rogers die centraal staat in A Beautiful Day in the Neighborhood van Marielle Heller, maar dat kalme gemoed.

De film is zeker geen klassieke ­biopic; Rogers is niet eens de hoofdpersoon. De film mag dan gestructureerd zijn als een lange aflevering van de kindershow, compleet met locatiewisselingen die worden weergegeven in vrolijke schaalmodellen, in feite draait het om Lloyd Vogel (Matthew Rhys), een journalist bij tijdschrift Esquire.

Heller begint haar film zoals elke aflevering van Mister Rogers’ Neighborhood begon: Mister Rogers komt thuis en wisselt zijn jasje en nette schoenen om voor een vest en een paar sneakers. Dan stelt hij het publiek voor aan zijn nieuwe vriend Lloyd, en vanaf daar is het Vogels verhaal.

Dat is zeer losjes gebaseerd op de echte band tussen Rogers en journalist Tom Junod, voor wie een interview in 1998 leidde tot langdurige vriendschap. Mister Rogers blijft Mister Rogers, maar de journalist is voor de film gefictionaliseerd.

Lloyd Vogel was ooit sterreporter, maar hij is aan de zijlijn beland omdat hij de mensen die hij interviewt consequent tegen zich in het harnas jaagt met zijn botte cynisme. Voor een themanummer over helden krijgt hij opdracht een profieltje van Rogers te schrijven – waar hij zichzelf eigenlijk te goed voor vindt. Maar de nietsontziende vriendelijkheid van Rogers blijkt aanstekelijk, en brengt Vogel ertoe eindelijk in het reine te komen met zijn vader (Chris Cooper), die zijn gezin in de steek liet toen Lloyd nog een kind was.

Die verhaallijn is niets nieuws – Hollywood is vergeven van de daddy issues – maar in handen van Heller en Hanks levert het een verfrissende en emotioneel rijke film op. Een troostrijke film, over het belang van ver­geving, en dat het niet erg is als je je af en toe rot voelt.

A Beautiful Day in the Neighborhood

Regie Marielle Heller
Met Tom Hanks, Matthew Rhys
Te zien via Pathé Thuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden