PlusVoorwoord

75 jaar Holland Festival: nog net zo jong en druistig als toen

Erik Voermans
Beeld uit de voorstelling 30 appearances out of darkness, van Arno Schuitemaker. Beeld  Desiré van den Berg
Beeld uit de voorstelling 30 appearances out of darkness, van Arno Schuitemaker.Beeld Desiré van den Berg

Het Holland Festival, dat in Amsterdam plaatsvindt van 3 tot en met 26 juni, bestaat 75 jaar. Gewoonlijk is dat een leeftijd waarop de energie wat begint te kwelen en te kwijnen en de gedachten misschien wat meer uitgaan naar vroeger, toen alles beter was en jijzelf jonger, maar voor het oudste en grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland gaat dat niet op. Het Holland Festival is nog net zo jong en druistig als in 1947, toen het allemaal begon, als een naoorlogs initiatief om de ellendige voorbije tijd even te vergeten en het publiek zich verbonden te laten voelen in het genot van hoogwaardige kunstvormen.

Ook onder leiding van de tiende directeur in de geschiedenis van het festival, Emily Ansenk, is er aan de doelstellingen niets veranderd. Je zou zelfs kunnen zeggen dat, om een modewoord te gebruiken, de urgentie daarvan in deze tijd allesbehalve aan waarde heeft ingeboet.

Sinds 2019 wordt het programma mede ingevuld door zogeheten associate artists, dit jaar de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo (1960) en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann (1968). Gelet op hun geboortejaren en achtergronden staan zij garant voor de voortzetting van de wijde programmatische blik die het festival sinds jaar en dag kenmerkt.

Maar het festival is behalve een reis vol ontdekkingen ook altijd een weerzien met oude bekenden, zoals dit jaar met Heiner Goebbels, Ben Frost, Tiago Rodrigues, Sami Yusuf, Mary Finsterer, Robin de Raaff, Philippe Manoury, Trajal Harrell en Abd Al Malik.

In deze speciale bijlage treft u interviews met en profielen van Emily Ansenk, Angélique Kidjo en Nicolas Stemann, choreograaf Arno Schuitemakers en componist Mary Finsterer.

Tot slot komen de voorstellingen in deze jubileumeditie precies op het juiste moment. Hopelijk zitten de zalen weer vol, want de voorstellingen van de afgelopen twee jaar konden vanwege de coronamaatregelen alleen online worden bekeken.

Op naar de volgende 75 jaar!

Erik Voermans
Kunstredactie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden