PlusExpositie

35 kunstenaars blikken terug op dit ongekend rare jaar

Tijdscapsule in de Rozenstraat. De stilstand heeft bij velen de zintuigen gescherpt.

Op de wand, tussen een vierkant schilderijtje met ruitpatroon en een Franse kruiswoord­puzzel, hangt een stukje tape met de tekst ‘bezet/taken’. Geen overblijfsel van de Koningsdag die niet doorging. Deze boodschap is achter­gelaten door een van de 35 kunstenaars die door Rozenstraat – A rose is a rose is a rose werd gevraagd deze zomer een vroegtijdige terugblik te geven op dit ongeëvenaard rare jaar.

In de kunstwereld bestaat grote behoefte aan die reflectie – om te reageren, grip te krijgen, te bezweren. Het Amsterdam Museum maakte een digitale expositie met verhalen van Amsterdammers. Soundtrackcity verzamelde geluiden van de stad gedurende lockdown. En Nieuw Dakota exposeert tot het einde van deze maand een ware lawine aan coronageïnspireerde kunst.

Barbapapa

In 2020 krijgt de tijdcapsule de vorm van een Gesamtkunstwerk. Zolang de expositie loopt, installeren deelnemers werk of maken ze het ter plekke. Het is als een cadavre exquis, de surrealistische dichtvorm waarbij de ene dichter een regel van de ander afmaakt. Zo loopt een barbapapa-achtige roze blob van Lily van der Stokker (onderschrift: Good God) over in een abstracte wandschildering van Evi Vingerling.

Onder aan de muur verbeelden Maxim Tyminko’s computeranimaties van achteloos gekrabbel de meest rudimentaire scheppingsdrang die ook in quarantaine overeind bleef. En daar weer naast laat Salim Bayri geometrische vormen acrobatische maar zinloze kunstjes doen.

De coronatijd wordt nu soms al gereduceerd en platgeslagen tot een paar steekwoorden – mondkapjes, anderhalve meter – en dat maakt dat sommigen het gevaar niet meer serieus nemen. Tyna Adebowale becommentarieert die neiging tot simplificatie door haar gedachten te vatten in opdrukken van truien. Soms een korte slogan, soms een complete brief.

Ook Maria Mazzanti prikkelt op subtiele wijze. Zij maakte stickers die – als een virus – op onverwachte plekken opduiken. Er dragen nieuwsgierig makende teksten – ‘invisibility management’ of ‘ghostly voice noise-static’ – en een 010-nummer waar misschien het antwoord te vinden is.

De plotselinge stilstand heeft bij velen de zintuigen gescherpt en gericht. Marijn van Kreij maakte een mooie windgong van kroonkurken, een abrikozenpit, stukjes plastic en ander zwerfvuil waar zijn tot rust gekomen oog op viel. En Lucas Huikeshoven produceerde met zijn mobieltje een film waarin met steeds surrealistischer beelden wordt verteld hoe de mensenwereld in 140 zonovergoten dagen langzaam maar zeker werd overgenomen door de natuur.

2020
Groepstentoonstelling

Waar A rose is a rose is a rose, Rozenstraat 59
Te zien t/m 26/9

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden