PlusExpositie

25 jaar galerie Carla Koch: ‘Vierkante vazen, dat kon niet’

Keramiek van Kayoko Hoshino. Beeld Galerie Carla Koch

“Hij draait en zij giet.” Carla Koch legt het verschil uit tussen twee keramische werken die in de vitrine van haar galerie staan. Links staat een zwarte vaas van Esther Stassen met vierkante vormen. “De onderdelen van die vaas worden apart gegoten en daarna samengesteld. Dat klinkt heel simpel, maar als je dat slordig doet, krijg je nooit zo’n vorm.”

Rechts staat een object van Wouter Dam. Hij heeft potten gedraaid op een draaischijf, om ze vervolgens te versnijden. De onderdelen werden daarna op een speelse manier aan elkaar bevestigd. Koch: “Dit heeft niets meer met een pot te maken.”

Niet bedoeld voor bloemen

In beide gevallen zijn de stukken autonoom. Het zijn geen vazen om bloemen in te zetten, maar de kunstenaars gingen experimenteren met klei en glas, waardoor onverwachte vormen ontstaan. Tegelijk is de oude pot- of vaasvorm nog herkenbaar.

“Dat is een gebied waar ik me altijd mee heb beziggehouden,” zegt Koch. “In de zestiger jaren gingen mensen zich van de functie afwenden. Eigenlijk heeft Jan van der Vaart, een van onze grootste keramisten, daartoe de aanzet gegeven. Hij maakte vierkante vazen. Nou, dat kon niet, want vazen waren rond.” Koch en Dam waren beiden leerling van Van der Vaart.

Carla Koch (80) viert het vijfentwintigjarig bestaan van haar galerie in eigentijds glas en keramiek.Door corona is het jubileum wel anders gelopen dan gepland, want eigenlijk zou Koch tijdens de KunstRAI twintig internationale kunstenaars presenteren die speciaal voor het jubileum unica hadden gemaakt. De beurs werd uitgesteld, waarna Koch besloot de tentoonstelling in eigen huis te houden.

Keramiekverslaafd

Aanvankelijk was de galerie gevestigd op de Prinsengracht. “Het was een enorm mooie ruimte, maar zoals bij zoveel galeries sloeg in 2007 de crisis toe. Als dat soort crises ontstaan, dan zijn galeries de eerste die er iets van merken. Als het goed gaat, zijn we de laatste.” In die tijd zocht Koch ook een nieuwe woning, die ze vond in gebouw Detroit. “Daar was toevallig een lange gang met veel ruimte, dus daar kon ik dingen laten zien. Tegelijkertijd ben ik meer naar beurzen gegaan, omdat mensen elkaar daar steeds meer gingen ontmoeten. Je wilt je kunstenaars een groot platform geven.”

Koch zag het koperspubliek door de jaren heen veranderen. Aanvankelijk had ze veel Amerikaanse klanten, maar na 9/11 werd dat minder. “De douane dacht bij elk pakket aan een bom. Dus die gingen dat uitpakken en dan werd zo’n object teruggepropt, zodat het gebroken aankwam.”

“In het begin waren mensen die keramiek kochten ook vaak keramiekverslaafd. Ze waren alleen geïnteresseerd in techniek, in soorten glazuur. De laatste tien jaar zijn mensen veel breder gaan verzamelen, ook andere kunstvormen. Dat vind ik veel interessanter.”

25 JAAR GALERIE CARLA KOCH
Groepstentoonstelling
Waar Galerie Carla Koch, Veemkade 500
Te zien t/m 1/10

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden