Plus Albumrecensie

11 cd’s Motown: de ultieme verzamelbox van een hitfabriek

Motown en Detroit horen bij elkaar als Ajax en Amsterdam. Dat de platenmaatschappij in de jaren zeventig verhuisde naar Los Angeles en sinds 2000 kantoor houdt in New York, doet daar niets aan af.

Detroit was de stad waar in 1959 Motown werd opgericht. Detroit was ook de stad waar al die klassieke hits van Motownacts als The Supremes, The Temptations, Marvin Gaye, Smokey Robinson & The Miracles, Martha and The Vendellas en toenmalige kindsterretje Little Stevie Wonder werden opgenomen.

Het gebeurde in de jaren zestig allemaal op de West Grand Boulevard nummer 2648. Eerder was daar een fotozaak gevestigd geweest, waar de eigenaar en zijn familie boven woonden. Berry Gordy, Amerika’s eerste echt succesvolle zwarte platenbaas, maakte van het vrijstaande pand het hoofdkantoor van Motown. 

Beneden werd de muziek opgenomen, boven waren de kantoren. Op de gevel kwam een bord met de tekst Hitsville USA. Tegenwoordig is er het Motown Historical Museum.

Kartonnen replica

Het zestigjarig bestaan van de platenmaatschappij wordt gevierd met onder meer de uitgave van de cd-box Motown, the complete no. 1’s. De verpakking ervan is behoorlijk spectaculair. In een kartonnen replica van dat vroegere hoofdkantoor in Detroit zijn elf cd’s verborgen. Op die cd’s zijn ruim tweehonderd Motownsongs verzameld, die alle op de hoogste plaats van de hitparade hebben gestaan, hetzij in Amerika zelf, hetzij in een van die vele andere landen waar de Motownartiesten populair waren. 

Nederland komt aldus ook aan bod in deze collectie. Jammer dat het nou net twee van de sufste nummers uit de Motowncatalogus waren, die bij ons, allebei in 1984, de eerste plaats van de Top 40 bereikten: Hello van Lionel Richie en I just called to say I love you van Stevie Wonder.

Opgewekt en vrolijk

De klassieke Motownmuziek – opgewekt en vrolijk en in Amerika even populair bij het witte als bij het zwarte publiek – stamt uit de jaren zestig, toen Barry Gordy zijn bedrijf met ongekend strakke hand leidde. De term hitfabriek is hier op zijn plaats. 

Gordy, die ooit werkte in een van de vele autofabrieken die Detroit vroeger rijk was (Motown is een samentrekking van Motor Town, indertijd de bijnaam van de stad), organiseerde zijn platenmaatschappij naar voorbeeld van de auto-industrie.

De Motownstudio was 22 uur per dag in bedrijf en net als in een echte fabriek werd het productieproces zoveel mogelijk in stukjes opgedeeld. Het hield onder meer in dat de muzikanten van huisband The Funk Brothers vrijwel nooit tegelijk met de zangers van al die hits in de studio waren. 

De producers werkten volgens het kiss-principe; Keep it simple, stupid! Wie zich daar zeker niet aan hield, was Funk Brothersbassist James Jamerson. Luister goed naar al die Motownvrolijkheid uit de sixties en je hoort een bassist met een heel duidelijke jazzachtergrond.

POP

Diverse artiesten - Motown, The Complete No. 1’s (Motown)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden