PlusAchtergrond

100 jaar Felix the Cat: op zoek naar de echte tekenfilmheld

Felix the Cat bestaat honderd jaar. De Poezenkrant wijdt een nummer aan hem en gaat daar als een detective voor te werk.

Felix the Cat was razend populair. Hij werd, zoals hier in 1936, zelfs ingezet bij lessen over het verkeer.Beeld Getty Images

Hij was de eerste tekenfilmheld. Al in 1919 werd Felix the Cat geboren en hij was gedurende de jaren twintig in de Verenigde Staten enorm geliefd als animatie- en stripfiguur. Pas in 1928 zag Mickey Mouse het licht, maar al snel won de muis het in populariteit van de kat. En dat had alles te maken met geluid. Walt Disney begreep meteen het belang van de net ontwikkelde geluidsfilm. Pat Sullivan, baas van de studio waar Felix werd gemaakt, dacht dat het een modegril was en deed er niet aan mee.

De honderdste verjaardag van Felix the Cat is aanleiding voor een speciaal nummer van De Poezenkrant. Het onregelmatig verschijnende en niet aan een vast uiterlijk gebonden tijdschrift heeft dit keer de vorm van een boekje. In de tekening voorop herkent de liefhebber de stijl van René Windig en Eddie de Jong, de tekenaars van de lang in Het Parool gepubliceerde strip Heinz (inderdaad, ook een kat). Windig is groot fan en kenner van Felix. Een lezing over Felix die hij in 2013 gaf op het Holland Animation Film Festival vormt de basis van deze speciale Poezenkrant.

Windig is nogal streng in de leer als het om Felix gaat. Geen woord in deze uitgave over de Felixfilmpjes die van 1968 tot en met 1971 in Nederland door de KRO op televisie werden uitgezonden (en waar ondergetekende fijne jeugdherinneringen aan heeft); ze zullen niet aan Windigs kwaliteitseisen hebben voldaan. Hij vindt alleen de filmpjes uit de jaren twintig goed, en dan in het bijzonder die uit de jaren 1926 en 1927. Alles wat daarna werd gemaakt, verfoeit hij.

Ontucht met minderjarige

In Piet Schreuders, ‘directeur’ van De Poezenkrant en internationaal vermaard speurneus, vindt Windig de ideale collega-fan. Bij een foto van de medewerkers van de Sullivan Studio’s heeft Schreuders precies uitgezocht wie wie was en wat zijn taak was.

Hij heeft zelfs onderzoek gedaan naar de posters die op de foto aan de wand hangen. Heerlijk zinnetje: ‘De Poezenkrant identificeerde posters 1, 2 en 8 en heeft bepaalde vermoedens omtrent 3, 4 en 5.’

Een mooi weetje: in het New Yorkse pand waar de tekenfilmstudio was gevestigd zat in de jaren 1957-1966 de vermaarde jazzplatenmaatschappij Blue Note Records.

Pat Sullivan, op de foto pontificaal vooraan achter het eerste bureau, was geen fijn mens. Zoals Walt Disney zich onterecht voordeed als geestelijk vader van Mickey Mouse (in werkelijkheid een creatie van studiomedewerker Ub Iwerks), deed Sullivan het voorkomen alsof hij de schepper was van Felix the Cat. En ook hier was het een studiomedewerker die de figuur werkelijk creëerde: Otto Messmer. Walt Disney deugde niet, Pat Sullivan was nog erger; hij bracht zelfs enige jaren in de bak door wegens ontucht met een minderjarige.

Het enthousiasme van René Windig en Piet Schreuders werkt aanstekelijk. Je wilt meteen al die beschreven filmpjes van Felix the Cat zelf zien. Er staan er gelukkig de nodige op YouTube en nu hebben we de tijd om ze te bekijken.

Een aanrader is Two Lip Time uit 1926 (uit de volgens Windig dus allerbeste periode), een wonderschoon filmpje waarin Felix zowaar Nederland aandoet. Hij wordt in het land van tulpen, molens en klederdracht nog verliefd ook.

De liefhebber herkent de stijl van René Windig en Eddie de Jong op de cover van De Poezen­krant. Beeld -

De Poezenkrant, Felix the Cat is 100 jaar, €10, te bestellen op onder meer www.poezenkrant.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden