10 Songs for Charity: een deels geslaagde musical over mensenhandel

Roosje van der Kamp

Twee Nigeriaanse zusjes dromen van een succesvol bestaan in Europa. Met behulp van mensensmokkelaars ontsnappen ze uit de Nigeriaanse sloppenwijken, maar ze komen terecht in een Vlaams bordeel waar ze hun ‘schuld’ van 60.000 euro moeten afbetalen, voor 20 euro per klant.

De twee zusjes dragen hun valse namen, gegeven door de mensensmokkelaars, met ironie: de 24-jarige Charity (Ijeoma Grace Agu) is geen slachtoffer, maar koos bewust voor sekswerk; haar 16-jarige zus Happy (Omoteniola Famodimu) is juist niet gelukkig als sekswerker en droomt van een ontsnapping. Zo speelt 10 Songs for Charity met de verwachtingen die komen kijken bij een film over mensenhandel.

Regisseur Karin Junger, die eerder een documentairefilm maakte over dit onderwerp, vertelt dit verhaal in de vorm van een musical. Deze keuze is zowel krachtig als jammer. Zang en dans zijn onlosmakelijk verbonden met slavernij en daarom is dit een goed middel om de innerlijke roering van deze personages af te beelden. Maar musicals hebben ook de neiging om hun personages af te vlakken. Dat is niet anders in 10 Songs for Charity, een bij vlagen emotioneel beladen verhaal waarin de subtiliteiten van de karakters niet helemaal overkomen.

Het is niet duidelijk of de nummers zich afspelen in de fantasie van de personages of een muzikale verbeelding zijn van datgene wat ze op een andere manier communiceren. In ieder geval lijkt het gezang niet écht plaats te vinden. De bijfiguren – ­politieagenten, pooiers en klanten – kijken vaak beduusd toe terwijl de sekswerkers al zingend hun relaas doen.

Als het nummer voorbij is, gaat iedereen weer terug naar de beginpositie. Dit is normaal in het musicalgenre, waar de uitbundige zang en dans vaak half echt, half fantasie is. Maar in 10 Songs for Charity doet deze aanpak de emotionele lading van de film geen goed, juist omdat de omringende personages het nummer vaak maar half serieus nemen. En dat terwijl muziek ook op een natuurlijkere wijze in dit verhaal had gepast.

10 Songs for Charity

Regie Karin Junger
Te zien in Het Ketelhuis, Rialto