PlusInterview

1,5 meter in het Stedelijk: ‘We zijn groot, we kunnen publiek goed spreiden’

De Nam June Paik-tentoon­stelling, die nog geen dag voor het publiek te zien is geweest, wordt verlengd.Beeld Stedelijk Museum Amsterdam

De deuren van het Stedelijk Museum gingen vrijdag 13 maart op slot wegens de corona-uitbraak. ­Directeur Rein Wolfs denkt nu na over het museum in de 1,5 metersamen­leving.

Direct nadat hij een ‘live tour’ langs een aantal hoogtepunten van Stedelijk Base heeft verzorgd voor het Instagramkanaal van het Stedelijk, ontvangt directeur Rein Wolfs in een ruime vergaderzaal in de nok van de badkuip. Een van de aanwezige beveiligers bedient het licht, de rest van het personeel – het Stedelijk Museum heeft zo’n 180 mensen in dienst – is thuis aan het werk.

“Ik zit hier ongeveer één keer in de week,” zegt Wolfs. “Heel soms met een of twee anderen; het is hier zo ruim dat dat in onze huidige 1,5 metersamenleving geen probleem is. Verder werken we thuis, met alle media die ons ten dienste staan; iedereen heeft er in korte tijd veel ervaring en handigheid mee gekregen, dus dat gaat prima.”

Om maar direct met de belangrijkste vraag te beginnen: hoe gaat het financieel? Ik hoorde u onlangs zeggen dat het Stedelijk 150.000 euro per week misloopt.

“Dat bedrag is gebaseerd op de ticketverkoop, de gederfde inkomsten van de horeca en de museumwinkel en inkomsten die we mislopen omdat we geen evenementen meer kunnen organiseren. Maar er zijn nu ook zaken waar we wat op kunnen besparen: inhuur die wegvalt, we hebben iets minder te beveiligen en er is een iets ander schoonmaakregime. Maar er komt inderdaad tussen de 100.000 en 150.000 euro per week minder binnen en dat is heel veel.”

“De salarissen kunnen we voorlopig betalen – wat dat betreft moeten we geen paniek zaaien, we zijn nog niet meteen aan het omvallen. Maar we teren gigantisch in op onze mogelijkheden. En dat op een lastig moment: zakelijk directeur Jacqueline Bongartz en ik zijn hier beiden net begonnen en er wordt van ons een kickstart verwacht. Het museum moet weer op de kaart worden gezet – hoewel het helemaal niet zo gek ver van de kaart af is geweest…”

“Het museum speelt een belangrijke rol in de stad in de zogenoemde ketenverantwoordelijkheid en we beheren een enorme kunstcollectie van de gemeente Amsterdam. Ik denk dat je kunt stellen dat we ‘too big to fail zijn’, en ik hoop dat de gemeente er ook zo over denkt.”

Cultuurwethouder Touria Meliani is al bij u langs geweest. Heeft dat iets concreets opgeleverd?

“Ik heb haar verteld wat onze specifieke problemen zijn. Dat wij als Museumpleinmuseum waarschijnlijk langer problemen blijven houden dan de meeste andere musea, omdat onze begroting voor een wezenlijk deel is gebouwd op toerisme. Ik ga er niet vanuit dat de toeristen direct de stad weer zullen overspoelen, dus het zal wat langer duren om ons publiekspotentieel weer terug te krijgen als we onze deuren weer mogen openen.”

“Bovendien krijgen we gemeente­lijke subsidie; daarom zitten we er anders in dan onze buurmusea aan het plein.”

Hebt u al scenario’s klaarliggen wanneer en hoe de deuren weer open kunnen?

“De meeste musea gaan uit van 1 juni, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Toch zijn we al aan het nadenken hóé we dan open kunnen. Misschien gaan we gefaseerd open. Misschien kunnen we met een gedoseerd toegangsbeleid open. We zijn een groot museum; we hebben ruim 6000 vierkante meter tentoonstellingsruimte en een paar verschillende gebouw­delen en circuits, dus ik denk dat we over de dag verdeeld genoeg mensen binnen kunnen laten om ervoor te zorgen dat we niet meer aan personeelslasten kwijt zijn dan dat het bezoek oplevert.”

Als er minder mensen naar binnen kunnen, bestaat dan de kans dat de entreeprijs omhoog gaat?

“Daar hebben we nog geen plannen voor. De crisis heeft gevolgen voor iedereen, ook voor onze bezoekers. Ik zie daarom meer in het Amerikaanse systeem, dat de mogelijkheid biedt vrijwillig een extra bedrag te geven.”

Heeft deze crisis gevolgen voor komende tentoonstellingen?

“We hebben nog niks geschrapt, we zijn wel tentoonstellingen aan het verschuiven. Nam June Paik wordt verlengd. Die zou bij ons tot en met 23 augustus staan, en opent daarna pas weer op 7 november in Chicago. Die begindatum staat nu nog vast, maar gaat misschien ook wel schuiven, dus onze nieuwe einddatum kan ik nog niet geven. Ik hoop dat we de herfstvakantie nog kunnen meepikken, maar ga voorlopig even uit van 4 oktober.”

“De tentoonstelling van fotografe Bertien van Maanen gaan we ook verlengen; die is nog maar twee weken te zien geweest. De gemeentelijke kunstaankopen openen we nu na de zomer; de tentoonstelling Surinaamse School hebben we van september naar november verschoven, Ulay willen we nog steeds half november openen rond het Amsterdam Art Weekend – als dat doorgaat. Maar het is een schakelketting, alles is met alles verbonden.”

Waar kijkt u het meest naar uit?

“Naar ons publiek. Als we zoals vanmiddag een live-event doen, komt er ongelooflijk veel respons. Je proeft echt dat er een emotioneel deficit is. Dat hebben we ook gezien toen het Stedelijk negen jaar dicht was: er stonden mensen huilend voor de deur toen we weer opengingen. Er is een grote betrokkenheid bij dit museum; dat is een enorme kwaliteit van het Stedelijk.”

Directeur van het Stedelijk Museum Rein Wolfs heeft geen tentoonstellingen geschrapt; er zijn wel verschuivingen.Beeld Martijn van Nieuwenhuyzen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden