AMSTERDAM - Kijkers van Op zoek naar Joseph kiezen zondag de hoofdrolspeler voor Joseph and the amazing technicolor dreamcoat. In musicalland zijn de meningen verdeeld over dit soort auditieprogramma's.

Voor het begin van Op zoek naar Evita, vorig najaar uitgezonden, toonde negentig procent van de mensen uit het theatervak zich nog negatief over het auditeren voor een musical op televisie, stelt Erwin van Lambaart, panellid van Evita en Joseph en algemeen directeur van Joop van den Ende Theaterproducties dat deze musicals naar Nederland haalde.

"Erna was tachtig procent positief. Wij bouwen mensen op, we breken ze niet af. De deelnemers krijgen workshops en échte kansen. Van veel van de Idolswinnaars hoor je niets meer en als je iets van ze hoort, zitten ze in de musicalwereld. Dat is niet voor niets. "

Drie van de tien Evitafinalisten zijn eind dit jaar te zien in Anatevka van Mark Vijn Theaterproducties. Wieneke Remmers, die zesde werd, speelt momenteel Maria in The sound of music dat uit de koker van V&V Entertainment komt.

Waar Remmers enthousiast naar Op zoek naar Joseph kijkt, doet Ruud de Graaf dat júist niet. "Ik vind dit soort programma's verschrikkelijk, de rillingen gaan ervan over mijn rug, " zegt de directeur van Impresariaat Ruud De Graaf BV dat verantwoordelijk is voor de huidige versie van Cabaret en het binnenkort te verschijnen Op hoop van zegen.

"Ik zie ze ook niet als springplank voor talent. Deze programma's zijn louter een slimme marketingtool. De scholen van Frank Sanders en Lucia Marthas (een academie voor musicaltheater en een dansacademie, red.) doen vele malen meer aan de ontwikkeling van talent. "

"Ik snap mijn collega's wel. Iedereen wil zoveel mogelijk aandacht voor zijn productie. Maar het verbaast me dat de publieke omroep meewerkt aan deze gesponsorde programma's (bij de Avro waren de zoektochten naar Evita, naar kinderen voor de producties Ciske de rat en The sound of music en naar Joseph te zien, red.). Ik vind het opmerkelijk dat het Commissariaat voor de Media ze toelaat. "

Theaterproducent Mark Vijn: "We hebben járen zonder televisieprogramma's de meest fantastische talenten weten op te sporen, dus als opstapje voor artiesten hebben we ze niet nodig. Wel creëren ze sterren: een Brigitte Heitzer, de winnares van Op zoek naar Evita, draaide al een tijd mee in het wereldje, maar werd na haar zege plotseling musicalster. Sterren verkopen kaartjes. "

Naar de afvalraces van Evita en Joseph keken wekelijks bijna anderhalf miljoen mensen. De finale van Evita was zelfs goed voor 2,4 miljoen kijkers. Het programma is eveneens genomineerd voor de Gouden Televizier-Ring die morgen wordt uitgereikt.

Vijn benijdt zijn concurrent openlijk: "Als de Avro mij belt en zegt: ' jij kunt zo'n programma krijgen voor vijf ton' - wat Van den Ende betaalt voor deze shows - zeg ik direct ja. "

Zelf heeft hij twee programma-ideeën laten ontwikkelen rondom Chicago, de musical die hij in 2009 naar theaterzalen brengt en waarvan de rolbezetting nog niet compleet is.

"We voeren nu gesprekken met een aantal commerciële zenders. Alleen is daar een hoop geld mee gemoeid. " (THALIA BRANDT)