Kunst & Media Bewaar

Waarom vinden we BN'ers zo interessant?

Het is een aandachtseconomie. Bij beroemdheden die zich inzetten voor goede doelen zie je hetzelfde
Het is een aandachtseconomie. Bij beroemdheden die zich inzetten voor goede doelen zie je hetzelfde © Getty Images

Celebrity-experts van over de hele wereld komen volgende week samen in Amsterdam. UvA-docent Jaap Kooijman legt uit waarom sterren het bestuderen waard zijn.

Diana Ross, Whitney Houston en Beyoncé: zij zijn de hoofdrolspeelsters van Jaap Kooijmans huidige onderzoek. Maar als hoofddocent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam bespreekt hij net zo lief de borsten van Georgina Verbaan of de veronderstelde boosheid van Sylvana Simons. Volgende week is hij een van de sprekers op de Celebrity Studies Conferentie. Een evenement met meer dan tweehonderd internationale academici.

Celebrities krijgen al zoveel aandacht, waarom ook nog een academisch spotlight?
"Het is echt niet zo dat ik geloof dat Marco Borsato eigenlijk de nieuwe Mozart is.