Kunst & Media Bewaar

Vaak in beeld, dan is het over en uit in Wie is de Mol?

Loes stond wel heel nerveus aan haar haar te frunniken
Loes stond wel heel nerveus aan haar haar te frunniken © Avrotros

Elke week probeert Het Parool je op het spoor naar de Mol te zetten. Dit is de nabeschouwing van aflevering 4, en zeker niet spoilervrij.

Sympathie in Wie is de Mol? 2018, dat hadden we nog niet gezien. De groep die Ron liet barsten en ook niet echt leek te treuren om het snelle vertrek van Jean-Marc, blijkt het moeilijk te hebben nu Bella niet meer aan de ontbijttafel is verschenen. 

"Laten we genieten van elk moment dat we samen zijn," spreekt Olcay iedereen bemoederend toe. Simone heeft zelfs een geel shirt aangetrokken als ode aan de afvaller van vorige week.

Tunnel Tbilisi
Gelukkig is daar Art aan de telefoon om de boel weer op scherp te zetten. Hij is op zoek naar drie kandidaten zonder claustrofobie. Die blijken namelijk in een tunnel ergens in Tbilisi te worden gestopt, vanuit waar ze de rest van de groep op een speurtocht door de stad leiden. 

Een tunnel, onder de grond... je begrijpt het wel, daar zullen we de Mol spotten. Het is bovendien de belangrijkste plek om de groep links-, in plaats van rechtsaf te kunnen sturen.

Het zijn Loes, Stine en Emilio die deze plek bemachtigen. Stine belt de aanwijzingen door, en Emilio sprint steeds terug om de volgende hint te pakken. Loes pendelt tussen beiden, om alles in de gaten te houden.

Omdat we de clues maar weinig in beeld zien, is lastig te ontdekken of er foute informatie wordt doorgebeld. Al weten Loes en Emilio wel de nodige verwarring te zaaien door continu alles dubbel te checken. 

Feit is wel dat het allemaal te langzaam gaat, en de opdracht na drie kwartier strandt in een straat met een onuitspreekbare naam.

Zo dichtbij
'Niets is wat het lijkt' is de titel van de tweede opdracht, al blijkt die vooral te slaan op het einde daarvan. Want terwijl quizmaster Art de kandidaten onder meer vraagt of ze al willen weten wie de Mol is, hadden ze beter eens om zich heen kunnen kijken. Dan hadden ze de Mol in levenden lijve kunnen spotten, vertelt Art doodleuk.
 
De reden voor veel Molloten om direct de aflevering terug te spoelen en mee te speuren, al is de kans natuurlijk vrij klein dat de programmamakers hem of haar ook herkenbaar in de aflevering hebben gestopt. Een gevalletje zo dichtbij, maar toch zo ver weg. In ieder geval zijn er op de beelden uit het park een opvallende vrouw met een rode paraplu (Simone?) en een blonde vrouw (Loes?) te ontdekken.

Rode draad
Bij opdracht 3 is het na claustrofobie tijd voor een andere angst: hoogtevrees. In een buitenwijk van Tbilisi moeten de kandidaten tokkelen aan een rode draad (toevallig ook de opdrachttitel) tussen twee gebouwen. Een opdracht die Ruben doet trillen als een rietje, en ook Stine niet zit zitten. 

Of toch wel? "Ik zou het wel graag willen, maar het komt nog wel een keer," is haar reden om niet aan het touwtje te gaan hangen. Stine verwacht blijkbaar volgend jaar nog een keer mee te doen aan WIDM. Of heeft ze voorkennis en weet ze dat er nog zo'n spectaculaire opdracht aan komt?

Te vaak in beeld
Iedereen die Emilio hoog op zijn of haar verdachtenlijstje heeft staan zit ondertussen al de hele aflevering met samengeknepen billen. Want terwijl de cabaretier de eerste afleveringen nagenoeg onzichtbaar doorkwam, duikt hij nu op in elk biechtfilmpje. Vaak een teken dat het over en uit is.

En dat gevoel blijkt te kloppen: het is Emilio, hoofdverdachte van zowel Loes als Stine, die naar huis moet. 

Wie is de Mol dan wel?

Nu er een streep gaat door Emilio, schuift onze verdenking meer in de richting van Loes. Ze had een belangrijke positie in opdracht 1 en terwijl iedereen vol verbazing was over dat de Mol te zien zou zijn in de opdracht daarna, stond Loes (nerveus?) aan haar haar te frunniken. Ook de vragen van Jan ("Wat vind jij ervan, Loes?") leverde maar bar weinig op.