Recensie
 Still van Claire Julien, Emma Watson, Israel Broussard, Katie Chang en Taissa Farmiga.
Still van Claire Julien, Emma Watson, Israel Broussard, Katie Chang en Taissa Farmiga. © Bling Bling

The bling ring: Inbreken bij Paris Hilton, de sleutel ligt onder de mat ***

recensieTussen oktober 2008 en augustus 2009 pleegde een groep tieners uit een buitenwijk van Los Angeles een reeks inbraken in villa's van jonge beroemdheden, waarbij ze drie miljoen dollar aan kleding, schoenen, juwelen, geld en kunst buitmaakten.

Het stelde hen in staat in kledingwinkels en nachtclubs met geld te smijten en er even goed uit te zien als de sterren, die ze in de media op de voet volgden.

Dat bleef niet onopgemerkt: voordat de 'Bling Bende' werd opgerold, had één van de leden al een eigen realityshow. De eerste aflevering van Pretty wild was al opgenomen toen het meisje tegen de lamp liep, waarop een serie over het glamoureuze leven van een stijlicoon in wording een verhandeling over haar ondergang werd. Een beter symbool voor de holle celebritycultuur lijkt ondenkbaar: een tiener ziet een feestbeest als Paris Hilton een ster worden, pronkt met de gestolen garderobe van haar idool en krijgt prompt een eigen show.

Celebritycultuur
Het gevallen tv-sterretje wordt in The bling ring door de Britse actrice Emma Watson vertolkt, en dat doet ze goed. In de film wordt echter niet vermeld dat haar personage door tv-zender E! al voor de arrestatie tot een reality-ster gekneed werd. Als telg uit een beroemde filmdynastie laat regisseur Sofia Coppola de uitwassen van de celebritycultuur al jaren aan zich voorbijgaan, en ze had blijkbaar ook geen behoefte om ermee af te rekenen.

Net als in Somewhere, haar vorige schets van het leven in en rond Hollywood, hanteert de regisseur een ingetogen observerende stijl, waarbij een dwingend inhoudelijk standpunt ontbreekt. Het maakte de voorganger tot een pretentieuze en ondraaglijk saaie sfeerschets, maar het onderwerp van The bling ring spreekt dermate tot de verbeelding dat verveling uitblijft, tot duidelijk wordt dat Coppola satirisch venijn ontbeert en inhoudelijke duiding opnieuw achterwege laat.

Natuurlijk kan er gelachen worden om het onwaarschijnlijke gemak waarmee de bende vijfmaal bij Paris Hilton kon toeslaan: wanneer het leeghoofd op sociale media aankondigde in New York te gaan feesten, vonden de tieners haar huissleutel keer op keer onder de deurmat. En warempel, ze gaf Coppola toestemming om de nagespeelde inbraken in haar huis op te nemen. Bij Hilton staat de deur voor iedereen open, want een dag niet in beeld is een dag niet geleefd

Toch knap dat ze een heuse Coppola voor haar karretje wist te spannen.

Bioscopen: Arena, City, de Munt, The Movies, Kriterion
Regie: Sofia Coppola
Met: Katie Chang, Israel Broussard, Emma Watson, Claire Julien, Taissa Farmiga