Kunst & Media Bewaar

Prijs voor uitgever Het Parool

Frits Campagne (links) en Erik van Gruijthuijzen (toenmalig hoofdredacteur) in 2002 tijdens een bijeenkomst ter toelichting van de PCM-plannen om het Parool af te stoten. Foto Parool/Peter Elenbaas
Frits Campagne (links) en Erik van Gruijthuijzen (toenmalig hoofdredacteur) in 2002 tijdens een bijeenkomst ter toelichting van de PCM-plannen om het Parool af te stoten. Foto Parool/Peter Elenbaas © UNKNOWN

AMSTERDAM - Frits Campagne, directeur-uitgever van Het Parool, heeft de Dolf van den Brinkprijs 2008 gewonnen. De prijs werd voor de achtste keer uitgereikt en bekroont uitgevers die een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling en vernieuwing van het vak.

Volgens de jury staat het belang van de bijdrage die Frits Campagne aan de ontwikkeling en vernieuwing van het vak leverde, buiten kijf. Vier jaar geleden, toen Het Parool volgens de toenmalige uitgever PCM niet langer levensvatbaar was, wist hij met hulp van De Persgroep (België) de krant te verzelfstandigen.

Ook werd toen overgestapt op het tabloidformaat - als eerste betaalde krant van Nederland. 'Beide operaties zouden het onheil voor deze titel niet kunnen afwenden, wist de buitenwacht vrijwel zeker,' schrijft de jury.

'Had zijn risicovolle en dus gedurfde stap echter navolging gekregen bij collega's van andere concerns in de dagbladwereld, dan had dit voor een totaal ander mediumlandschap kunnen zorgen dan er nu is. Dat dit niet gebeurd is, maakt zijn gedurfde aanpak en het succes daarvan nog markanter.'

Aangezien Campagne, met de toenmalige hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen, nauw betrokken was bij deze operatie, kende de jury hem de Dolf van den Brinkprijs 2008 toe. Aan de prijs is 5000 euro verbonden, te besteden aan een nieuw uitgeefinitiatief.

Eerder werd de Dolf van den Brinkprijs toegekend aan onder anderen Maarten van den Biggelaar van Quote Media, Roland Pelle, uitgever van Kidsweek, en Rozemarijn de Witte, uitgever Mood for Magazines. (HET PAROOL)