Kunst & Media Bewaar

Over het Maagdenhuis werd veel rechtgezet in Medialogica

Medialogica had een analyse gemaakt van de berichtgeving over de studentenprotesten in Amsterdam.
Medialogica had een analyse gemaakt van de berichtgeving over de studentenprotesten in Amsterdam. © NPO

Han Lips is columnist van Het Parool. Doordeweeks schrijft hij hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: de studentenprotesten in Amsterdam.

Belangrijke boodschap uit de aflevering van ­Medialogica: wees toch voorzichtig met wat u in alle opwinding roept door de megafoon. En voor universiteitsbesturen: laat studenten toch vooral zelf hun tosti's maken als u geen moeilijkheden wilt.

Medialogica had een analyse gemaakt van de berichtgeving over de studentenprotesten in Amsterdam, en hoewel de acties nog maar een jaar geleden plaatsvonden, leek de aflevering één lang erratum bij de beeldvorming van dat moment. Wat begon als een bescheiden protest tegen de sluiting van de soos waar de studenten zelf hun broodjes konden smeren, groeide in enkele maanden uit tot een revolte tegen het systeem, met als mikpunt de kille rekenmeesters uit het universiteitsbestuur.

In de roes van de revolutie bestond weinig ruimte voor relativering. We zagen een van de docenten tijdens een redevoering bestuurders Louise Gunning en Hans Amman omschrijven als 'mensen zonder geweten', alsof het echtpaar Ceausescu zelf uit de dood was opgestaan.

Alleen de bezetters leken er nog steeds van overtuigd dat zij geschiedenis hadden geschreven.

Het universiteitsbestuur deed weinig goed in die maanden, maar het leek vooral onvermogen, wat zij trouwens ruiterlijk toegaven. En soms was de waarheid belangrijker geweest dan de beeldvorming, zei Gunning. 

Dat laatste had de bestuurders meteen op grote achterstand gezet. De actievoerders twitterden volop en hadden daardoor vrije toegang tot de media, terwijl de bestuurders de zaken binnenskamers probeerden op te lossen. 

In die berichtgeving ging ook het nodige mis. Hoogleraar Ewald Engelen uitte indertijd zware beschuldigingen over financieel wanbeleid door het bestuur, maar moest gisteren toegeven dat die niet klopten. Ook deze krant bracht verkeerde informatie op de voorpagina. 

Er werd heel veel rechtgezet in Medialogica. Alleen de bezetters leken er nog steeds van overtuigd dat zij geschiedenis hadden geschreven. Of dat echt zo is zien we over twintig jaar bij Andere Tijden.