Kunst & Media Bewaar

Ook traditionele uitgeverijen zien brood in online influencers

Op de cover van de Cosmopolitan van deze maand staat ook een bekende influencer: de Amerikaanse Olivia Palermo.
Op de cover van de Cosmopolitan van deze maand staat ook een bekende influencer: de Amerikaanse Olivia Palermo. ©

Adverteren via online influencers is big business. Ook traditionele uitgeverijen proberen een graantje mee te pikken, en zetten zelfs hun eigen redacteuren in.

De meeste uitgeverijen weten dat je het alleen met een tijdschrift of krant niet meer redt. Festivals, gesponsorde videokanalen, websites en apps, alles wordt uit de kast getrokken om een multimediaal platform te maken van wat eerst enkel een papieren uitgave was. Uit een rapport van Deloitte bleek niet geheel verrassend dat er vooral op de digitale advertentiemarkt veel te verdienen valt - die is groter dan die van alle offline media tezamen.

Bedrijven besteden bovendien steeds meer geld aan online influencers: bloggers, vloggers en YouTubers die tegen betaling producten tonen aan hun volgers op sociale media.