Kunst & Media Bewaar

Modes komen, modes gaan, ook in de klassieke muziek

Erik Voermans
Erik Voermans © Linda Stulic

Eerste hulp bij klassieke muziek van Erik Voermans, met deze week: Henry Górecki.

Modes komen, modes gaan. Dat is in de wereld van de klassieke muziek al net zo als in de wereld van Naomi Campbell, Kate Moss, Giselle Bündchen en Doutzen Kroes. Het komen en gaan gebeurt in de klassieke ­muziek hoogstens wat minder snel.

In de late jaren tachtig, vroege jaren negentig van de ­vorige eeuw was in Nederland en ver daarbuiten, het werk van de Poolse componist Henryk Górecki opmerkelijk populair.

In Nederland begon dat in mijn herinnering met een uitvoering van 'Lerchenmusik', voor klarinet, cello en piano, tijdens de Gaudeamus Muziekweek (het toen nog Amsterdamse festival voor de allernieuwste muziek) en niet lang daarna een uitvoering van het fraaie strijkkwartet Already It Is Dusk door het Kronos Kwartet, in de Kleine Zaal van het Concert­gebouw.