Kunst & Media Bewaar

Mocromode: Wie nep draagt, krijgt klappen

Omar Lachiri: 'Trainingspakken en sportschoenen zitten lekkerder en zijn goedkoper. Maar daar kom je geen lounge mee binnen.'
Omar Lachiri: 'Trainingspakken en sportschoenen zitten lekkerder en zijn goedkoper. Maar daar kom je geen lounge mee binnen.' © Vpro

Voor veel Marokkaans-Nederlandse jongeren is peperdure merkkleding onmisbaar om mee te komen in een groep. De docu Mocromode onderzoekt het hoe en waarom.

Een jasje van Dsquared2 à 400 euro. Een Versaceshirtje van 480 euro, een muts van Louis Vuitton van 405 euro en een bijpassende sjaal van 410 euro. Het kan zomaar de outfit zijn van Omar Lachiri (24) of Moggie Sghiri (22), twee Rotterdamse neven die de hoofdrol spelen in de documentaire Mocromode.

De jongens leggen hun dagelijks ­leven vast op vlogs, die dermate goed worden bekeken dat ze zo'n tweeduizend euro per maand verdienen aan advertenties op YouTube.